Sunday, July 3, 2011

TREND WANITA

Another entry for today. Maklumlah masih lagi bercuti. Minggu lepas saya pulang ke kampung di Parit, Perak. Sebelum pulang, saya shopping terlebih dahulu dan membeli buah tangan buat ummi dan adik-adik di rumah. Maklumlah gaji pertama yang tidak seberapa sangat. Tapi bolehlah kalau nak belanja sikit-sikit.

Dalam dunia ini, semua orang mahukan kecantikan dan kelihatan cantik. Yang perempuan terutama sekali cikgu atau bakal cikgu, mahukan wajah yang putih bersih, bentuk badan yang menarik, pakaian yang canggih lagi cantik, tudung yang bermanik-manik agar nampak cantik di mata manusia. Pada hal nak pergi sekolah je kot!


Saya pun hampir berjangkit dengan trend sedemikian biarpun hanya ke pejabat atau ke kuliah. Trend? Trend yang macam mana tu Cik Aisyah?

Dalam sebulan itu, mesti nak beli baju atau tempah baju sama ada jubah atau baju kurung. At least satu pun kira ok lah tu. Kalau tengok dalam almari tu memang stok untuk beberapa bulan. Pernah tak dengar kawan-kawan kita masa sekolah dulu bercakap mengenai baju cikgu?

“ Tengok Cikgu si fulan si fulan tu, aku tak pernah pun tengok cikgu tu pakai baju yang sama setiap hari. Hari-hari baju yang berbeza. “

Gamaknya cikgu tu dah mula kumpul baju sejak zaman universiti lagi atau mungkin sebulan tu dia tempah baju 5 atau 6 pasang kot.

Senior-senior yang sedang berpraktikum ada juga menasihati saya supaya kena tempah baju sikit-sikit dulu. Menurut mereka, pelajar zaman sekarang ini suka sangat perhatikan baju yang dipakai oleh cikgu setiap hari.

“ Eh,eh bukan ke cikgu pernah pakai baju ini minggu lepas?”

Tak kiralah baju tu pernah pakai pada minggu lepas ke, bulan lepas ke, tahun lepas ke, pelajar-pelajar mesti akan tanya. Aduiiii..!! Pejabat tempat saya bekerja pun lebih kurang sama je.

Jika saya bercerita tentang fiil saya atau angan-angan saya untuk memiliki kereta idaman, rumah idaman dan sebagainya, ummi saya akan menyampuk:

"Entahlah.. Ummi tak pernah terfikir pun nak semua tu. Ummi sebenarnya takut. Nanti kat akhirat, setiap benda yang kita miliki Allah akan tanya. Contohnya, Aisyah beli baju banyak2 tu buat apa? Dari mana sumbernya? Bawa pergi ke mana? Kalau pergi kerja dan kuliah, tak pelah.. Lagi banyak baju, lagi banyak kena tanya. Ummi kalau boleh nak guna semua baju2 tu buat pergi mengajar dan ngaji je."

Saya tertunduk. Terkedu. Seperti terkena tepat pada batang hidung saya. Apabila muhasabah kembali, sepertinya saya cintakan dunia melebihi cinta saya pada akhirat. Tiada langsung sifat zuhud dan qanaah. Astagfirullah al azim.. Ah, takutnya!

Itu baru cerita bab baju. Belum sentuh lagi tentang catalog-catalog, beg tangan, kasut, aksesori wanita seperti gelang, rantai dan cincin. Duduk bersama dengan ummi, kami bukan bersembang kosong. Semuanya berisi. Setiap patah yang ummi saya ucapkan, membuatkan saya banyak berfikir dan bermuhasabah. Banyak betulnya. Terasa diri saya tersangatlah naif. Malangnya bakal suami saya sekiranya saya berterusan sebegini. Huhu.

Sekian

4 comments:

ju said...

tula memg berkenan tgok baju cantik2,tmbh2 blaus ngan baju kurung.

org parit?
sy dr prt buntr

azwa amani said...

bagus tu kak aisyah...ingatan tuk awin jga... kak aisyah biler nk belanja awin..hehehehehe

Aisyah Mawarddah said...

hehe...kaum wanita ni terlalu byk sgt kehendak. Nak itu ini...hehe

Anonymous said...

whats up aisyahmawarddah.blogspot.com owner found your blog via search engine but it was hard to find and I see you could have more visitors because there are not so many comments yet. I have found site which offer to dramatically increase traffic to your blog http://mass-backlinks.com they claim they managed to get close to 4000 visitors/day using their services you could also get lot more targeted traffic from search engines as you have now. I used their services and got significantly more visitors to my blog. Hope this helps :) They offer best services to increase website traffic at this website http://mass-backlinks.com

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails