Monday, July 4, 2011

HALAL HARAM DI MALAYSIA

Umat Islam di negara kita pernah dikejutkan dengan pendedahan yang dibuat oleh pihak berkuasa berkenaan dengan penggunaan usus babi dalam penghasilan makanan. Berita ini telah mengundang seribu satu macam persoalan di benak umat Islam yang prihatin tentang soal halal haram. Mungkinkah terdapat puluhan malahan ratusan lagi produk makanan haram yang dibalut dengan logo halal di pasaran?

Makanan yang haram dibalut dengan logo halal untuk mengelabui mata umat Islam agar membeli produk berkenaan. Kadangkala yang haram dikatakan lebih sedap dan lebih lazat.

Sesetengah orang pula berkata, “Halal haram belakang kira, yang penting rasanya sedap, perut kenyang hati pun senang.”

Makanan yang haram menyebabkan hati menjadi buta. Apabila hati manusia buta dengan sebab makanan yang haram, maka mereka tidak lagi dapat mengenal Allah swt dan cahaya kebenaran. Mereka menjadi generasi yang buta ISLAM, mereka bukan sahaja tidak memahami dan menghayati Islam dalam kehidupan mereka, malah ada kalanya mereka menjadi penentang Islam

Jika makanan yang haram ini terus dijamah , maka hati mereka akan menjadi keras, lebih keras daripada batu. Batu yang keras pun boleh hancur di kilang kuari. Hati yang sudah keras tidak lagi mahu menerima pengajaran dan mudah melenting apabila ditegur. Mereka terus mengikut kehendak hati mereka yang buta sehingga akhirnya terperangkap dalam maksiat, mungkar, jenayah dan keruntuhan akhlak.

Sekian

Inilah contoh yang jelas sekali!!!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails