Thursday, July 28, 2011

KEKOK

Kekok

Mungkin itulah perkataan terbaik. Ya, saya seolah kekok untuk menulis kembali di Aisyah Mawaddah. Saya merasakan bahawa saya tidak lagi menjiwai setiap penulisan saya. Kerana saya menulis kerana saya rasa saya perlu menulis agar tidak membiarkan blog ini kosong dan sunyi. Tiada jiwa. Saya perasan juga ada beberapa buah entry terbaru ini tidak beberapa baik dari segi penulisan, sekadar mengupload gambar untuk menceritakannya. Ah! Teruknya.

Sebenarnya saya tidak pandai menulis. Tapi tidak mengapa, saya tahu bahawa saya punya kelebihan lain. Yang boleh diasah hingga berkilat. Dan saya harap kilatan itu menyilau menerangi. Saya bercita-cita biarlah apa yang saya lakukan dapat memberi manfaat kepada masyarakat. Hidup ini perlu memberi. Saya harap agar orang disekeliling saya menyenangi dengan sikap saya. Baik melalui percakapan dan karakter diri ini.

Minggu ini berlangsung Istiadat Konvokesyen 26-30 Julai 2011, bagi graduan Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) kali ke 13. Sekalung ucapan tahniah diucapkan.

Sebenarnya terlalu berat amanah yang dipikul oleh pihak universiti untuk melahirkan keluaran UPSI yang berwibawa dan berkualiti.

Bersyukurlah wahai graduan UPSI. Kerjaya dalam dunia pendidikan sudah sedia menanti, berbeza dengan graduan yang bukan dalam bidang pendidikan kerana terpaksa mencari pekerjaan yang sangat terhad. Oleh itu, tugas sebagai guru adalah satu amanah daripada Allah. Perlu dijadikan ia sebagai ibadah, bukan semata-mata bayaran gaji bulanan. Harus memperbetulkan niat. Berniat untuk memberi kefahaman agama kepada anak murid, maka ia sudah dikira sebagai ibadah. Insyaallah gaji yang diperolehi ada keberkatan.

Sekarang adalah zaman langit terbuka, siapa yang menguasai maklumat maka dialah pemimpin. Guru adalah pemimpin kepada anak murid yang mewakili ummah. Diharapkan ijazah yang digenggam bukan ‘jenazah’ yang mematikan keilmuan.

Sekian.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails