Saturday, July 2, 2011

PEMIMPIN

Perubahan masa terasa begitu cepat. Roda masa berputar dengan ligat. Hari berganti hari. Minggu berganti minggu. Bulan berganti bulan. Tahun berganti tahun. Daripada seorang bayi yang kecil kini dia telah berubah menjadi remaja yang lincah. Daripada seorang anak muda kini dia sudah bergelar warga tua. Daripada rambut yang hitam kini kepalanya sudah dipenuhi uban. Daripada seorang yang gagah kini tubuhnya semakin lemah.

Sedar tak sedar hari ini sudah masuk 1 Syaaban. Allahurabbi. Bagaimana persediaan kita menyambut Ramadhan?

Alhamdulillah, semalam saya berkesempatan menonton rancangan Imam Muda. Maklumlah rumah saya tiada ASTRO, jadi tengok kat Youtube lah.

Saya amat tertarik dengan hujahan yang diberikan oleh Imam Muda Hassan dan Imam Muda Nazrul apabila tokoh Ulama’ Malaysia Ustaz Dr. Muhammad Uthman El-Muhammady meminta mereka berdua menghuraikan maksud hadis yang berkaitan ‘PEMIMPIN’


Siapakah yang layak dipanggil sebagai pemimpin? Apakah ciri pemimpin sejati yang menjadi pilihan hati?

Pemimpin selalunya dirujuk kepada orang yang dipilih atau dilantik menjadi ketua oleh masyarakatnya.

Rasulullah SAW bersabda,

"Ketahuilah, setiap kamu adalah pemimpin dan setiap kamu bertanggungjawab terhadap apa yang dipimpinnya."

Sayidina Umar r.a berkata,

"Fahamilah agama dengan sebaiknya sebelum kamu dilantik sebagai pemimpin."

Menurut pandangan Islam, kepimpinan dan pemerintahan dibentuk dengan tujuan untuk memelihara agama dan mengurus dunia berpandukan ajaran Islam.

Kepimpinan bukanlah satu kemuliaan dan bukan pula satu kebanggaan.

Kepimpinan adalah amanah Allah SWT yang perlu dipikul dengan penuh tanggungjawab. Kepimpinan bukanlah laluan untuk mengumpulkan kekayaan. Sebaliknya kepimpinan adalah jalan untuk berkhidmat kepada rakyat. Oleh yang demikian, pilihlah pemimpin yang bertaqwa kepada Allah SWT dan mempunyai kelayakan untuk memimpin. Pemilihan pemimpin mestilah berasaskan kefahaman dan pertimbangan, bukan bertolak dari perasaan taksub kepada individu dan kumpulan.

Ingatlah, kita akan ditanya di akhirat kelak dan kita bertanggungjawab atas pilihan kita. Dengan mengucapkan lafaz bismillah, buatlah pilihan yang terbaik dan bertanggungjawab.

Sekian.

1 comment:

azwa amani said...

suka imam muda hassan.. lepas ni ada ustazah pilihan pula...jm tgok :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails