Sunday, July 17, 2011

KEM RIANG RIA SAINS DAN JOM KENALI BIOTEKNOLOGI

Assalamualaikum wbt.

Another entry for today. Again. Mata masih belum mahu tidur. Ubat yang paling berkesan adalah dengan membaca, tapi tatkala saya membacanya tak masuk. Masuklah, jemputlah masuk. Tak sudi ke? Tak pe lah. So, saya pun tutup buku lalu menggapai laptop Acer tercinta. Hihi…

Program ‘Riang Ria Sains dan Jom Kenali Bioteknologi’ bersama pelajar yang terdiri daripada 6 buah sekolah menengah sekitar Tanjong Malim anjuran fakulti Sains dan Matematik UPSI baru sahaja berakhir petang tadi. Program ini berlangsung selama 3 hari 2 malam bermula pada 15 hingga 17 Julai.

Program kali ini saya terpaksa menukar mode kalkulator kepada mode ke makmal. Dari seorang bakal guru matematik kepada guru Biology. Pengetahuan ilmu sains semasa saya menuntut di matrikulasi digunapakai semula. Nasib baik belum berkarat lagi. Tambahan pula, saya memang suka bab-bab berkongsi pengalaman zaman sekolah bersama para pelajar. Hehe~

Apa yang menarik sekali, kami merencanakan sebuah aktiviti yang ala-ala CSI. Mencari suspek kes pembunuhan melalui pembuktian DNA. Sangat menarik. Seolah-olah macam dalam cerita kes-kes forensik dan Detektif Conan pula. Aktiviti ini bertujuan mencetuskan pemikiran yang kritis dalam kalangan mereka. Mereka dikehendaki mendapatkan sampel-sampel DNA daripada suspek yang disyaki terlibat. Mencabar bukan?

Kami turut menjalankan beberapa buah experiment tentang Magika Sains bagi menimbulkan minat para pelajar terhadap subjek ini. Persoalan seperti mengapa dan bagaimana yang sering bermain di fikiran selama ini akhirnya terjawab juga sepanjang program. Selain itu, kami turut menjalankan pertandingan ‘Aplikasi Sains’. Oklah, saya pun tidak larat untuk menulis meleret-leret, maka gambar-gambar yang diuploadkan boleh menceritakannya. Sekian.

Para peserta Kem Riang Rian Sains dan Jom Kenali Bioteknologi


Sesi pembentangan dari setiap kumpulan


"Belon kumpulan kami tidak pecah"


Tu diaa...sampai meniarap memikir idea "Kalau Saya Seorang Saintis."


Menjalankan diskusi


Teacher Aisyah sedang memerhati pelajarnya menjalankan eksperimen


Sebahagian daripada pelajar saya


Cikgu Reza sedang tekun menjalankan eksperimen, penyiasatan DNA~

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails