Saturday, July 16, 2011

HARAPAN



Assalamualaikum wbt.

Bayangkan sepotong kek coklat yang cair. Sungguh likat coklatnya. Mengiurkan bukan? Tapi saya suka cheese cake. Hehe

Bayangkan ketika anda berada di bawah terikan sang mentari. Tekak pula terasa kering kontang. Tiba-tiba anda terlihat seorang pak cik menjual aiskrim. Lantas anda membeli aiskrim berperisa vanilla campur dengan aiskrim perisa coklat. (Terpulang pada citarasa anda). Tatkala anda menjilat aiskrim yang hampir cair meleleh sudah pasti membuatkan perut anda menyanyi lagu “Hakikat Bahagia” UNIC..haha.

Betapa nikmatnya hidup ini jika kita mendapatkannya.

Subhanallah, inilah nikmat.

Dan kelazatannya pasti terasa hingga ke hujung pericardium (kepada student medic kalau saya salah betulkan ye).

Namun, ada satu kemanisan yang lebih manis. Kerana rasanya tidak terdapat pada lidah. Tetapi pada hati dan diri.

Mesti kamu pernah rasa kan? (Saya amat rindu pada kemanisannya)

“Kemanisan dalam ibadah”

Rasa lazat yang tidak terhingga dalam diri. Bila membaca Al-Quran, terasa sweet. Ingin dibaca lagi. Apabila mendengarnya, seolah-olah tidak mahu berhenti. Telinga seakan sudah hanyut dengan alunan merdunya, sehingga membuatkan kita terlena.

Bila solat, sama juga. Seakan mahu solat setiap masa.

Rasa seronok yang amat sangat. Hingga terkadang, tertanya kepada diri sendiri. Rasa apakah ini? Seronoknya.

Tetapi…sudah lama saya merasakan kehilangan nikmat tersebut. Saya rindu pada kelazatannya. Ya Allah, campakanlah perasaaan itu semula dalam hatiku. Aku benar-benar rindu padanya.

Bagaimana aku perlu mendapatkannya?

Ya Ramadhan, harapanku terletak padamu. Semoga aku dapat meraih cintaNya.

1 comment:

azwa amani said...

thnks sharing kak...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails