Tuesday, July 19, 2011

MUZIUM PENDIDIKAN NASIONAL

Inilah Bangunan Suluh Budiman

Muzium Pendidikan Nasional. Hanya di UPSI~

Assalamualaikum.

Semalam saya bersama beberapa orang rakan berpeluang menghadiri majlis perasmian Muzium Pendidikan Nasional. Perasmian telah dilakukan oleh DYMM Raja Permaisuri Perak, Tuanku Bainun bersempena Ulang Tahun Keputeraan DYMM Paduka Seri Sultan Azlan Muhibbuddin Shah, Sultan Perak. Turut hadir YAB Menteri Besar Perak, Dato' Seri DiRaja Dr Zambry. Bangunan Suluh Budiman telah dinaik taraf untuk dijadikan Muzium Pendidikan Nasional yang menelan belanja hampir RM9.5 juta.

Muzium Pendidikan Nasional hanya ada di UPSI sahaja. Ribuan terima kasih kepada Encik Wan kerana beriya-iya membawa saya dan rakan-rakan menjelajah di setiap genap penjuru muzium. Seronok mendengar Encik Wan bercerita. Tambahan pula kebanyakkan daripada kawan saya adalah pendebat-pendebat UPSI. Bertambah banyaklah ilmu yang saya dapat berkaitan Bangunan Suluh Budiman.

Bangunan Suluh Budiman merupakan sebuah bangunan bersejarah terutama dalam bidang pendidikan dan perguruan, telah didaftarkan sebagai Warisan Kebangsaan pada 12 November 2009 di bawah Akta Warisan Kebangsaan 2005 (Akta 645). Pada 1922 ketika itu UPSI dikenali sebagai Sultan Idris Training College. Di sinilah tempat saya mula-mula menjejak kaki sewaktu menghadiri temuduga Medsi (kelayakan untuk memasuki UPSI). Di sini jugalah tempat terakhir buat semua pelajar setelah bergelar graduan UPSI dan menjadi anak kandung Suluh Budiman.

Antara perkara yang mengujakan saya, saya berpeluang melihat pelbagai artifak berkaitan pendidikan. Merasai suasana zaman dulu-dulu (zaman hitam putih). Klasik gitu!! Rupanya sekolah-sekolah yang terletak di Parit, Perak antara sekolah yang terawal di tanah melayu. Bangga jadi orang Parit! (**,)

Anda juga boleh membuat rujukan di link ini untuk mengetahui maklumat lebih lanjut mengenai Muzium Pendidikan Nasional.

Senarai nama Guru Besar di Sekolah Kebangsaan Belanja Parit

Produk keluaran UPSI yang berwibawa

Bakal-bakal Datuk Seri dan Puan Seri....hehe, memang berseri-seri!

Kami adalah bakal guru-guru yang unggul

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails