Tuesday, July 12, 2011

BABY WALKER

Assalamualaikum.

Sejak saya mula bekerja, saya berasa amat bertuah sekali kerana saya mendapat kawan-kawan baru dari kalangan mereka yang sudah bergelar ibu. Banyak juga yang saya pelajari daripada mereka terutama sekali bab kesihatan wanita, kandungan dan perkembangan kanak-kanak.

“Aisyah, lebih baik belajar dan ambil tahu sebelum kahwin. Kalau masa mengandung baru nak baca dan belajar itu dan ini nanti kalut. Tekanan alah itu dan ini. Ditambah lagi dengan tekanan kerja/belajar. Susah nanti.”

Saya mengangguk-anggukkan kepala. Untung juga berkawan dengan orang yang sudah berkeluarga dan mempunyai anak-anak ini. Boleh belajar serba sedikit biarpun sebenarnya saya berasa sangat malu sekiranya tajuk-tajuk seperti itu menjadi perbualan. Adakalanya perasaan saya berubah menjadi takut dan ngeri disaat mereka menceritakan pengalaman sewaktu melahirkan anak. Ah, seramnya! Semua wanita akan mengalaminya.

Baru-baru ini beberapa orang staf pejabat menanyakan pendapat tentang penggunaan ‘baby walker’. Setahu saya, memang tidak digalakkan pun guna baby walker . Sewaktu saya kecil pun ummi tidak pernah bagi saya naik ‘babywalker’. Ini kerana dapat membantutkan perkembangan minda dan kekuatan otot bayi. Perkembangan bayi ini ada tahap-tahap tertentu. Sebagai ibu bapa tidak seharusnya ‘skip’ perkembangan bayi mereka kononnya supaya bayi tersebut dapat berjalan lebih awal. Sebaliknya, bayi patut belajar meniarap, merangkak dan bertatih dengan terlebih dahulu.

Saya juga pernah menonton dokumentari berkaitan perkembangan fizikal bayi dari setiap negara yang berbeza. Ternyata bayi yang belajar berjalan sendiri tanpa baby walker lebih kuat ototnya dan mampu berlari dengan pantas, malah mereka merupakan kanak-kanak yang cergas. Ini fakta dan bukan auta~(^^)~

Jadi, jom lengkapkan persediaan dan diri sebelum menjadi ibu. Sebenarnya banyak yang saya ingin kongsikan di sini. Insyaallah di entry yang akan datang. Nak siapkan kerja-kerja pejabat dulu~

Sekian

~Ummi, saya dah pandai berjalan~
(Semoga dikurniakan anak-anak yang soleh dan solehah)

1 comment:

snow queen said...

baby walker mmg tak digalakkan untuk baby pown...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails