Saturday, July 30, 2011

MASAK SENDIRI

Semalam saat Kak Jah ahli bait saya yang pulang bercuti dari praktikal di sekolah untuk melepaskan rindu bersama adik-adiknya (siapa lagi kalau bukan kami berdua, Datin dan Fatin) yang sentiasa riuh dan ceria-ceria selalu. Sempat juga kami merancang aktiviti untuk hari Sabtu dan Ahad. Almaklumlah kami ini bukan jenis suka melekat di rumah, mesti ada je perkara yang hendak dibuat. Memang tidak reti duduk diam langsung!

Kami menyapu, membersih, menyusun atur, dan kemas apa yang patut demi menyambut Ramadhan agar suasana rumah lebih selesa dan menenangkan untuk beribadah di bulan Ramadhan. Demi Ramadhan.

Ramadhan kali ini saya menyambut bersama roommate tercinta, Fatin. Hanya kami berdua sahaja yang masih berada di UPSI. Petang tadi, kami pergi membeli belah barang-barang dapur untuk juadah berbuka. Sepanjang bulan Ramadhan ini kami akan masak menu berbuka puasa sendiri. Maklum sahaja, masing-masing di antara kami dihambat kesibukkan sendiri. Kerja, kerja dan kerja. Kami hanya berkelapangan pada hari Sabtu dan Ahad untuk pergi ke pasar membeli barang keperluan dapur.

Beli barang-barang dapur di pasar~

Sempat juga berborak dengan ummi.

“Aisyah pandai masak ke?”

“Setakat buat sup dan goreng-goreng tu lepaslah kot. Hehe. Nanti Aisyah campak-campak je. Ummi jangan bimbang, Aisyah boleh tengok resepi masakan kat internet. Menajamkan skill memasak..hihi”

“Amboi betul-betul wanita moden ini. Hehe.”

“Bazar Ramadhan tak bukak ke kat UPSI?”

“Bukak, tapi kalau masak sendiri lagi jimat. Kebersihan pun terjamin.”

Sebenarnya saya bukanlah jenis yang suka bersesak-sesak di bazaar Ramadhan semata-mata untuk membeli juadah berbuka. Kalau pergi mesti tekak teringin nak makan bermacam-macam. Teringin nak makan itu dan ini. Tanpa sedar, perbelanjaan berbuka puasa menjadi lebih tinggi daripada hari-hari biasa. Kita harus berjimat-cermat ketika berbuka puasa. Ketika perut terasa lapar, mata sentiasa menggalakkan nafsu untuk membeli pelbagai juadah berbuka.

Kemewahan masyarakat kita hari ini telah mengatakan bahawa Ramadhan sebagai bulan pesta makanan. Terlalu banyak makanan sehingga pembaziran sudah menjadi satu kelaziman. Bukan apa, saya ini suka buat anggaran pengiraan. Bayangkan jika setiap muslim di negara ini membazirkan RM1 sahaja sehari pada makanan, maka sekurang-kurangnya RM16 juta dilaburkan ke tong sampah setiap hari (dengan anggaran 16 juta penduduk muslim di Malaysia)! Satu jumlah yang begitu besar.

Justeru itu, saya juga ingin menyaran kepada semua pembaca entry ini agar makanlah apa-apa saja yang dimasak oleh ibu atau isteri. Berbelanja di luar itu bukan satu kemestian, boleh dilakukan sekali-sekala. Bersyukurlah dengan rezeki yang ada dan bersederhanalah dalam berbelanja.

Sekian

2 comments:

cucu umie said...

kak aisyah..berjimat itu perlu..btw, nanti kim salam dekt kak fatin ea..lama sudah tidak jumpa kak aisyah and kak fatin.. selamat menyambut bulan ramadhan yer sis

Aisyah Mawarddah said...

ok...kak aisyah pun rindu nak jmpe adik2 rexco kami biaprpun kami ni bukan Jmk lg~ salam ramadhan jg buat cucu umie....hihi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails