Tuesday, September 27, 2011

DI MANAKAH KUNCI ??


Sudah beberapa hari kunci bilik saya hilang. Saya hampir menangis menahan geram sambil tangan menyelongkar setiap sudut bilik saya. Membelek setiap handbag sambil mulut terkumat-kamit sendiri. Kadang-kadang pause sekejap cuba mengingati di mana kali terakhir saya pegang kunci bilik saya. Adakala saya berharap kan senang kalau saya boleh buat ‘missed call’ kunci tersebut. Mujur roommate saya pelajar semester 8 yang senantiasa berada di dalam bilik kerana mereka banyak menghabiskan masa menyiapkan tesis di dalam bilik, maka saya tidak bimbang akan keselamatan barang-barang berharga.

Masa on the way ke kuliah, saya beristigfar banyak kali, saya tidak sepatutnya menangis dan menarik muka apabila kunci bilik hilang. Perkataan yang lebih baik untuk disebut adalah “Innalillahi wa inna ilaihi raji’un”. Ya, saya lupa dan selalu cuai. Merelakan jika kunci itu betul-betul hilang. Mungkin saya letak di dalam handbag lain. Mungkin kunci itu tercicir di mana-mana. Ah, saya sendiri yang cuai. Sekiranya saya membuat aduan memang malu betul! Dahlah pernah jadi Exco Kediaman, tuptup diri sendiri yang hilangkan kunci. Kalau sebelum ini, saya selalu menasihatkan pada semua pelajar agar sentiasa menjaga kunci ibarat nyawa sendiri.

Saya tersedar, saya lupa bahawa banyak perkara yang saya lalui sebelum ni, jika saya hadapi dengan sabar, natijahnya adalah sangat cantik jika saya sabar dan redha. Saya selalu lupa untuk bersabar dan redha. Kadang-kadang terlambat. Jika sesuatu berlaku pada saya, emosi selalu mengatasi akal yang rasional. Saya selalu lupa. Mungkin sebab itulah Allah mentarbiah saya banyak kali dengan perkara yang sama, kecil mahupun besar, supaya saya tidak lagi lupa. Supaya ibrahnya meresap dalam hati sehingga basah tidak kering lagi. Buat para pembaca blog ini, doakan agar saya dapat ketemu semula kunci bilik saya.



Sekian.

2 comments:

mEre HuMan Like Me said...

nape x duplicate kunci roomate??

Aisyah Mawarddah said...

Duplicate kunci adalah salah dalam peraturan kolej...huhu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails