Saturday, September 24, 2011

AKHWAT OH AKHWAT

Assalamualaikum wbt.

Pernahkah mendengar kawan-kawan anda atau diri anda sendiri berkata,

“Biasalah rumah bujang. Kalau bersepah itu memang perkara biasa. Kalau tidak, bukan rumah bujang namanya.”

Sebagai seorang Islam, kita harus gunakan konsep rumah orang Islam. Dan harus diingatkan kita tidak akan bujang selamanya. Akan menjadi isteri, ibu, guru, ibu mertua, biras orang. Takkan nak kahwin baru jadi pembersih.

Oleh kerana itu, saya amat menitikan kebersihan rumah dan siapa ahli rumah yang tinggal bersama. Bukan cerewet tapi demi keselesaan dan suasana yang kondusif.

Bilik saya di rumah 1-1-14

************************************************************

Kita sering melihat ramai akhwat yang kurang memberi perhatian dan mengambil berat tentang penampilan. Penampilan yang rapi dan indah dianggap sebagai sesuatu yang terlarang. Lantaran salah faham mereka berterusan tampil dengan cara yang tidak sewajarnya sehingga menyebabkan orang di sekeliling mereka turut merasai natijahnya.

Muslimah yang patuh kepada syariaat, tidak seharusnya membiarkan dirinya tidak terjaga dan terurus. Sepatutnya menampilkan wajah yang ceria dan selalu berseri-seri. Tetapi tidak pula sampai pada hiasan yang tabarruj.

Pernahkah anda melihat situasi sebegini..??

Dari jauh kelihatan seorang yang bertudung labuh memegang mushaf Al- Qurannya bersama beg disandang ke belakang. Nampak seperti langkahnya cepat untuk ke kuliah. Tudungnya mengerbang ke sana ke mari. Nampak kedutan di kain tudungnya yang langsung tidak sepadan dengan baju yang dipakai. Entah beberapa hari tudung itu tidak dibasuh. Hentakannya kasar ketika menaiki tangga kuliah. Stoking hitam yang sudah lama tidak ditukar terselak.

Seusai habis kuliah lewat petang, segera dia meluru menuju ke biliknya di asrama. Dilemparkan beg sandangnya dan terus merebahkan diri ke katil yang dipenuhi baju-baju yang tidak berlipat. Penat kot. Di hujung katil kelihatan bakul yang dipenuhi baju-baju yang tidak berbasuh selama berminggu-minggu menambahkan lagi haruman busuk di biliknya. Buku-buku pula berselerakan di atas meja. Biliknya betul-betul bersepah seperti tokang pecah.

Sibuk adalah alasan utamanya apabila ditanya tentang kekemasan bilik.

Inikah nilai diri bagi seseorang yang telah ditarbiyah? Sedangkan tarbiyah mengajar kita untuk menunjukkan qudwah yang baik kepada orang sekeliling.

Berapa ramaikah akwat yang malas seterika tudung dan baju kurungnya untuk keluar?

Berapa ramaikah akhwat yang memakai tudung yang tidak sepadan dengan warna baju?

Berapa ramaikah akhwat yang biliknya bersepah apabila akhwat lain datang ziarah?

Kalau tiada, ini satu keputusan yang bagus. Namun kalau masih ada yang berperilaku sebegini, ayuh ubahlah diri. Kita ini akhwat. Kita mesti lagi faham dan arif soal kebersihan dan kekemasan. Jangan sampai kerana “Nila setitik, rosak susu sebelangga.” Jangan sampai orang yang memandang puak yang tudung labuh ini sebagai puak selekeh. Jika salah seorang kita merosakkan imej mereka yang bertudung labuh, maka seluruhnya akan terkena.

Kita bukan sekadar memperbaiki dalaman sahaja, tapi luaran juga.

Ambillah masa untuk menseterika baju dan tudung ketika punya masa lapang seperti waktu petang dan sebelum tidur. Halaqah dan taklim bukanlah dilakukan setiap malam. Ziarah dan silaturrahim juga tidak perlu dilakukan setiap petang. Buatlah jadual yang sesuai. Kemaslah katil, meja dan rak buku. Jadikanlah bilik anda sentiasa kemas.

Islam itu cantik dan indah.

Janganlah merosakkan kecantikkan Islam hanya kerana kita tidak menjaga kekemasan diri.

Sekian.


~Jadilah muslimah yang sentiasa menjaga penampilan~

2 comments:

Aminudin Mohamed Kassim said...

cantik bilik kak aisyah..lps ni nk hias cam 2 la..he3..

Aisyah Mawarddah said...

hehe...makasih. Nanti Amin buat 'Deco-deco Bilik'...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails