Wednesday, September 7, 2011

SELAMAT DATANG BUAT ISMP AMBILAN SEPTEMBER

Selamat datang buat mahasiswa/wi ISMP

Assalamualaikum wbt.

Lebih kurang seramai 2210 pelajar baru Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) ambilan September yang mendaftar hari ini. Selamat datang ke bumi murabbi, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). Selain itu, terkenal juga dengan gelaran Universiti Pentarbiyah Syuhada’ Islam (UPSI) or Universiti Pertemuan Suami Isteri (UPSI). Hehe…Apa-apa pun ahlan wasalan buat junior-junior yang memasuki bidang pendidikan.

Sempat juga berkenalan dengan beberapa orang pelajar baru. Kalau sebelum ini, saya lebih dikenali sebagai ‘Kakak Lif’ oleh pelajar-pelajar baru. Yela, sebelum mereka menuju ke bilik masing-masing mereka pasti bertemu dengan saya terlebih dahulu di hadapan pintu lif untuk bertanyakan koordinat rumah dan bilik mereka.

“Akak 3-6-12 di mana ye?” tanya seorang pelajar baru.

“Oo..Blok 3, Aras 6, rumah nombor 12” balas saya


"Terima kasih kak. Akak tahun berapa sekarang?", tanya pelajar itu lagi.


"Alhamdulillah tahun tiga", jawab saya.

"Eee..seronoknya dah tahun tiga!"


Saya hanya tersenyum mengangguk.

Itulah juga antara dialong saya ketika di tahun satu dahulu. Soalan yang sama diajukan ketika berjumpa mana-mana senior yang belum pernah dikenali. Saya akan bermonolog : Seronoknya dah tahun tiga!

Dan sekarang, alhamdulillah saya di tahun tiga. Sedikit rasa teruja kerana jalan-jalan yang saya lalui sepanjang mendaki tangga setiap tahun, mudah. Alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah. Semoga tahun-tahun yang keseterusnya jua dipermudahkan jalan oleh-Nya.

“Akak dah kahwin ke?”

Agak terkesima seketika. Adakah muka saya ini macam orang yang dah kahwin? Nampak tua kah saya? Terkejut saya mendengar soalan seumpama itu.

“Belum lagi. Kenapa dik?”

“Yeke? Saya sangka akak dah kahwin sebab akak pakai cincin di jari”


“Ooo..pemakaian emas adalah perhiasan setiap wanita.” Saya hanya tersenyum.


Mendapat gelaran 'Kakak Lif'

Seperti sebelum ini, saya tidak pernah kekok berkongsi pengalaman dan cerita bersama junior-junior saya. Sebagai seorang mahasiswi dan bakal guru kita harus memperluaskan empayar social (networking) dengan semua orang agar mudah didekati. Bukannya ekslusif untuk geng-geng berkopiah dan tudung labuh.

Teringat zaman seawal usia saya berada di bumi UPSI. Saya selalu berkawan dan rapat dengan senior-senior. Saya suka akan sikap mereka yang matang dan selalu memberi nasihat kepada saya.

Saya pernah berbicara dengan senior saya. Saya sangat mengaguminya. Segan pun ada. Kadang-kadang kalau saya malas buat kerja, saya akan terus teringatkan dia. Dia tak pernah pun mengeluh yang dia malas ke, penat ke. Kalaupun ya, dia buat juga kerja tu sehingga selesai. Bagusnya. Dia seorang individu yang mampu melakukan banyak perkara dalam satu masa. Kalau dia mampu, mengapa tidak saya? Saya mahu jadi RAJIN seperti dia. Alhamdulillah, aura rajin senior saya turut terpias pada saya biarpun tidak 100%. Yang penting rajin!

Pernah satu hari, saya rasa letih sangat. Saya hadiri kuliah dengan rasa yang amat letih. Tumpuan saya hilang. Sampaikan pensyarah yang mengajar di hadapan pun perasan dan saya rasa dia pun terganggu melihat saya yang kurang berminat dengan apa yang dia ajar.

Masa tu, senior ini duduk di sebelah saya. Saya rasa dia lagi penat sebenarnya. Selalunya, seharian dia tidak berhenti. Tapi dia tetap bersemangat di kelas. Semasa pensyarah keluar sebentar, saya melentokkan kepala di bahunya dan saya berkata : "Saya letihlah kak, mengantuk sangat..bile nak habis kelas ni?"

Dia terus ambil nota saya dan mencoret sesuatu. 'SEMOGA ALLAH MEMBERIMU KEKUATAN'. Saya terus duduk tegak. Dia menggosok-gosok belakang saya. Saya rasa macam..tak tahu nak cakap apa. Walaupun dia tidak berkata-kata, dia selalu beri motivasi pada saya. Indirectly.

Senior tersebut banyak mempengaruhi sikap saya kini. Adakah saya mampu melakukan perkara tersebut kepada junior-junior saya? Kalau senior saya mampu, mengapa tidak saya?

Buat pembaca setia entry saya, mohon doa agar saya terus diberi kekuatan.

Sekian


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails