Friday, April 1, 2011

Assalamualaikum wbt.

Minggu ini terlalu banyak rungutan yang diluahkan oleh para pelajar UPSI. Tempoh hari berkaitan isu penginapan kolej kediaman kerana ramai pelajar yang tidak dapat penempatan kolej pada semester hadapan. Semalam, isu slip peperiksaan yang tidak meletakkan perkataan ‘Pendidikan’ pada slip exam. Hari ini pula semua pelajar Fakulti Sains dan Matematik dikejutkan dengan isu lebihan guru bagi subjek Sains dan Matematik yang adakalanya melemahkan semangat kami untuk terus berada di landasan ini. Pelbagai keluhan yang Aisyah dengar daripada rakan-rakan seangkatan. Mungkin sesetengah menganggap ia merupakan isu yang wajar diperjuangkan kepada pihak atasan. (sangat setuju, tapi selalunya jawapan yang diterima agak mengecewakan. Biasalah birokrasi)

Entahlah, mungkin ada hikmah di sebalik semua ini. Bukan mudah untuk menjadi seorang pendidik. Saringan demi saringan, tapis atas tapis. Aisyah bukanlah seorang yang bijak berkata-kata dan memberikan hujah-hujah serta berdebat dalam isu ini. Sebelum itu, maaflah ye. Beberapa hari ini Aisyah tiada mood untuk post entry yang ilmiah. Menulis sekadar berkongsi apa yang dirasa.

Teringat pula kata-kata seorang teman (senior, sem 6 jurusan pendidikan bimbingan dan kaunseling). Sangat bersetuju dengan pendapatnya.

“ Akak pun tak faham dengan dorang ni. Inilah perangai bakal-bakal guru zaman kini. 4K betul…!!!” luah kakak tersebut sewaktu datang bertandang ke rumah Aisyah.

“4K…?? Stand for what kak?” soalku

“ KAMPUS, KOLEJ, KULIAH, KAFE.” balasnya sambil siap dengan gaya tangan sekali ala-ala pemidato(akak ni memang pendebat universiti dan selalu mewakili UPSI)

“ Setuju tu. Tapi kan, sebenarnya ada 5K lah kak. K yang satu lagi tu ‘KAPEL’ yang dimelayukan daripada perkataan ‘COUPLE’…hehe.” Ujarku dengan muka selamba je, entah macam mana boleh terkeluar dari mulut.

Hari Isnin yang lepas, bertalu-talu mesej yang masuk dalam inbox sehingga Aisyah tidak larat untuk membacanya.

‘Kak Aisyah, saya tak dapat stay kolej sem depan…huhu.’

‘Macam mana ni Aisyah? Susahlah kalo kena menyewa rumah kat luar.’

‘ Saya pun telah banyak mengharumkan nama KHAR tapi kenapa saya tidak layak untuk tinggal di kolej’

‘ Kak Aisyah, saya memang bergantung sepenuhnya pada duit PTPTN. Ibu bapa saya sudah uzur, mereka tidak mampu untuk menyara kos saya di sini. Bayaran sewa rumah di luar memang agak tinggi. Kasihan pada saya kak’.

Itulah antara mesej-mesej yang Aisyah terima daripada pelajar. Ramai pelajar menyangka bahawa pemilihan penempatan kolej pada semester hadapan di susun oleh Aisyah atau JMK sendiri yang memegang portfolio Biro Kediaman. (terutama, junior-junior semester 2). Sebenarnya perkara tersebut di luar bidang kuasa JMK untuk menentukan penempatan kolej. Perkara ini juga telah sedia maklum kepada semua pelajar KHAR. Aisyah juga tidak mahu memberikan jawapan yang boleh menjerat diri sendiri (bunyi agak kasar di situ). Bukan apa, sekiranya Aisyah atau mana-mana JMK mengeluarkan statement, berkemungkinan akan merumitkan lagi keadaan. Sekadar memberi jawapan “ Sila rujuk pejabat. Maaf bukan bidang kuasa kami.” (kerana perkara ini melibatkan urusan pentadbiran kolej dan universiti). Walau bagaimanapun kami tetap akan berusaha untuk membantu. Senarai nama yang latest akan dikeluarkan pada 15 April 2011 ( sebarang perubahan akan dimaklumkan dari semasa ke semasa)

Sekarang dah masuk bulan April. Pantas masa berlalu. Terima kasih kepada MPP atas usaha anda meletakkan banner-banner berkaitan ‘April Fool Bukan Budaya Kita’ di serata kampus dan kolej-kolej kediaman UPSI.

Peperiksaan semakin hampir, stress jugalah (stress sebab banyak tak study lagi). Setiap kali habis waktu kuliah, singgah library jap. Memperuntukkan masa sejam dua untuk study, setidak-tidaknya ada juga baca buku dan buat sedikit revision. Malam pula duk sibuk dengan meeting, gerak kerja dan amali KH di bengkel.

2 April 2011 – Malam Anugerah Kolej-Kolej Kediaman kali ke-7 di Hotel D’Palma, Ampang Selangor (as VIP)

3 April 2011 - Program Khidmat Siswa PDK Sungai Coh Serendah, Selangor (as penyelaras unit makanan)

4 April 2011 – Ustazah Naemah nak jumpa kerana kebetulan ada seminar di UPSI bersama pensyarah pensyarah matrikulasi Gopeng, Perak
- Malam Anugerah Inspirasi Mahasiswa (as VIP too, all the best untuk calon-calon JMK yang baru)

9-10 April 2011 – Majlis Tilawah Al-quran (as penyelaras unit cenderahati)

16-30 April 2011 – Final Exam (don’t disturb me ya….hehe)

Tak ada masa untuk diri sendiri pun sebenarnya. Akademik adalah hak bersama walaupun diuruskan sendiri. Berat sama dipikul ringan sama dijinjing, walau tak semua yang faham. Seboleh mungkin untuk difahamkan. Akademik tetap akademik yang perlu di titik beratkan. Meeting adalah tempat bermu'yasyah. Masa berpogram adalah masa bersantai. Disitulah kepuasan pada erti memberi. Disitulah tempat bergembira. Tiada kegembiraan yang lebih hebat selain kegembiraan bersama sahabat. Dan tiada kesedihan yang lebih berat, selain perpecahan.

Sungguh Allah telah menjanjikan nikmat yang hebat buat hambaNya yang berkasih sayang.

Sekian


2 comments:

tenno said...

kami di insititut perguruan pun menghadapi masalah yg sama jugak
hanya JPP dibenarkan tinggal di dalam
ahli biro agama dan kerohanian pun kena keluar dr kolej kediaman
elaun yg dapt ckup2 je nk byar rumah sewa dan makan pakai tiap2 bulan
tp itulah, pelajar2 yg mcm kita ni slalu aje kna tunduk kepada kerenah birokrasi
dah namanya pun "saya yang menurut perintah"

Aisyah Mawarddah said...

huhu...bukan kami tidak perjuangkan nasib mereka. Inilah dikatakan birokrasi. Pelajar-pelajar yang tidak mengerti apa2 mula menyalahkan kita dan mencabar kredibiliti kami sbgai JMK.

Buat masa ini, kita hanya memberi petunjuk serta saluran2 kebajikan seperti bantuan zakat kpd pelajar yang mempunyai masalah kewangan terutama bg mereka yg mnyewa rumah di luar.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails