Tuesday, April 5, 2011

DULU GURU KINI TEMAN RAPAT

Bersama Ustazah Naemah


Assalamualaikum wbt



‘ Syah, ustazah dah sampai kat UPSI. Sekarang ustazah ada taklimat kat bangunan E-Learning, kemudian ada perjumpaan kat Pusat Islam. Tengah hari nanti kita jumpa ye. Ustazah rindu kat Aisyah.’



Betapa terujanya Aisyah bila dapat mesej tersebut. Mana tidaknya, hampir 2 tahun tidak jumpa setelah Aisyah tamat pengajian di Matrikulasi Perak. Pernah lost contact juga (lebih kurang 7 bulan, gara-gara handset rosak. Semua nombor hilang…huhu)



Dulunya hubungan kami sekadar guru dan pelajar. Tetapi kini berubah menjadi kawan rapat. Segala masalah Aisyah lebih suka berkongsi dan bercerita dengannya. Insan yang Aisyah maksudkan adalah Ustazah Naemah. Hampir 8 tahun. Satu tempoh masa yang agak lama. Bermula seawal usia Aisyah berada di alam sekolah menengah sehinggalah berada di universiti (kini)



Ustazah Naemah pernah mengajar Aisyah subjek Pendidikan Islam (tingkatan satu) dan Kelas Kemahiran Quran KKQ (tingkatan satu hingga tingkatan tiga). Tingkatan 4 & 5 Aisyah bertukar ke MRSM Pasir Salak. Alhamdulillah, Allah ketemukan kami semula di Matrikulasi Perak (ustazah jadi pensyarah Pendidikan Islam). Dengan izin Allah, tahun ini kami dapat berjumpa semula (sebelum ini kami selalu bermesej je).



“Dah semakin tinggi ustazah tengok Aisyah sekarang ini. Dulu kecil-kecil je. Tak sangka dah besar-besar anak murid ustazah sekarang.” kata ustazah (sangat suka bila orang kata saya semakin tinggi...hehe.. p/s: syaza, jgn jeles ye)



Teringat zaman di matrikulasi dulu, ramai kawan-kawan sangka Aisyah adik kepada ustazah sebab (muka kami ada iras-iras sikit..hehe). Setiap malam Aisyah akan bermalam di rumah ustazah (jarang tidur kat asrama. Buat assignment dan tutorial pun kat rumah ustazah. Baru disiplin sikit..hehe), kalau pergi kuliah ustazah yang tolong hantarkan. Setiap pagi mesti kami pergi cafeteria untuk sarapan bersama-sama. Hujung minggu pula ustazah mesti ajak Aisyah untuk temankan dia jalan-jalan (selalunya pergi kedai buku dan butik pakaian). Ustazah suka belanja Aisyah makan tomyam dan sate kat medan Gopeng (sebab itu pipi semakin naik time kat matrik).



Dalam tempoh satu tahun di matrikulasi, ustazah banyak membantu Aisyah dalam semua perkara terutama dalam bab-bab agama. Ustazah pernah beritahu bahawa ustazah sangat suka batch kelas Agama(03-05) kami. Ustazah kata kelas kami memang sentiasa meriah, suka menyakat, suka ketawa dan kelas yang paling hyperaktif. Mengimbau kisah-kisah lucu Ain yang selalu disakat oleh Falihin, Hanafi Zulhelmi, Hamdan, Aqeef, Rahman dan Hafis Badu. Ilya pula suka baling botol dalam kelas, Zaharah dan Siti suka menyanyi, Wani ketua kelas yang paling garang, Syaza yang suka tidur, Diyana suka berbedak setiap kali masuk tandas, Hanafi Adnan dan Hairiezal pelajar skema, Aqila dan Kaiyisah pendiam orangnya. Bermacam-macam ragam dan kenangan.



Biarpun pertemuan yang singkat tadi, sempat ustazah berpesan kepada Aisyah terutama tanggungjawab sebagai daie di dalam kampus. Bukan mudah untuk memikul dan menggalas tugas tersebut. Ustazah berharap agar Aisyah dapat dipostingkan di Matrik Perak (doa seorang guru).



Sekian.




2 comments:

.:: Imran Jaamat ::. said...

Skema rupanya Hairiezal...
Dah 3 tahun kenal baru tahu...

Aisyah Mawarddah said...

Bg sy hairiezal agak skema jgk dlu(time nak dekat2 PMR).

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails