Saturday, April 9, 2011

EXAM FEVER


‘Exam oh exam’. Kenapa mesti wujudnya ‘exam’? Apakah rasionalnya ‘exam’? Dunia ini memerlukan ‘exam’ kah? Kenapa para akademik begitu taksub dengan istilah puaka ini sehingga terasa tersiksa pelajar-pelajar dibuatnya. Kasihan mereka. Terpaksa mengharungi musim ‘exam’ seolah-olah mengharungi musim satu wabak penyakit. Ia datang dan pergi membawa segala macam jenis sindrom. Bagi mereka yang tidak tahan, lemah imun psikologinya, sindrom ‘stress’ dan kemurungan akan menghinggap seolah-olah taun yang merencam sistem pencernaan.

Malangnya, wabak ini wabak bermusim.Selagi berstatus sebagai seorang pelajar jangan harap ingin lari daripadanya. Kitaran ‘exam’ sentiasa berulang. ‘Exam’ datang dan pergi tetapi perginya pasti kembali.(macam lirik lagu raya pula…hihi)

Teringat zaman sekolah dulu, ummi seorang ibu yang mementingkan pendidikan akademik terhadap anak-anaknya. Ummi sentiasa memastikan kami adik-beradik makan makanan yang berkhasiat. Junkfood, asam jeruk, dan minuman berkabonat dilarang sama sekali (pernah juga curi-curi makan..hehe). Oleh kerana itu, ummi tidak pernah beri duit belanja lebih daripada RM 1. Cukup-cukup sahaja, supaya kami tidak beli makanan ringan terutama pulang dari sekolah. Kalau bawa bekal ke sekolah, ummi tidak beri duit belanja. Yang paling penting air masak wajib bawa ( sampai sekarang still bawa botol air ke kuliah~). P/s: Ummi tidak akan sesekali membenarkan kami minum air yang telah dimasuki semut.

Memandangkan beza umur antara kami adik-beradik cuma setahun-setahun bermula dari saya (puteri sulung) hingga adik Aqilah (anak kelima) manakala jarak usia adik bongsu dengan adik yang ke-5 adalah 4 tahun. Setiap kali musim exam, ummi lah yang paling risau. Mana tidaknya, setiap tahun anak-anaknya berturut-turut dan berderet-deret yang akan mengambil peperiksaan besar, UPSR, PMR, SPM, peperiksaan semester university (exam sem pun termasuk juga ke..??). Ummi sentiasa memastikan kami makan makanan tambahan untuk kecerdasan minda dan daya pemikiran seperti kismis, produk-produk IQ, vitamin dan yang seumpama dengannya. Sampai sekarang pun, ummi masih mengingati kami agar tidak lupa untuk makan makanan tambahan tersebut. Setidak-tidaknya makan kismis (“Ummi, stok kismis Kak Cho dah nak habis…”).

Ummi sangat menitik beratkan disiplin kami. Selepas solat Subuh, tidak boleh tidur semula.Ummi dan Abi akan paksa kami untuk baca buku dan siapkan kerja sekolah. No television. No computer game. Cuci kasut sekolah. Ummi juga selalu check beg dan buku sekolah kami. Kalau dapat markah paper exam ke, ujian ke, memang tidak boleh sorok. (ummi sediakan fail soalan peperiksaan setiap seorang sebagai revision). Soalan peperiksaan, buku dan nota (especially anak sulung) akan past kepada adik-adik berikutnya. Tradisi. Pernah juga kantoi sebab pernah gagal ujian subjek matematik (time form 2). Sepanjang hari saya menangis dalam kelas dan di rumah kerana tidak boleh terima hakikat (menghampakan perasaan seorang guru). Ummi akan soal seperti polis supaya saya buka mulut untuk cerita perkara sebenar. Bila ummi dapat tahu bahawa saya gagal subjek Matematik, sejak itu ummi akan paksa saya buat latihan matematik banyak-banyak dan beli buku rujukan tambahan. Ummi juga selalu teman saya dan adik-adik sampai malam sehingga kami siapkan kerja sekolah. Setiap pagi ummi pasti akan bacakan doa dan beberapa surah pada umbun-umbun kepala kami sebelum kami pergi ke sekolah.

Sepanjang saya membesar, banyak perkara yang saya belajar dari ummi. Tingkah lakunya. Pemikirannya. Keyakinannya. Kesabarannya. Ketabahannya. Kini perlahan-lahan meresap dalam jiwa. Ringkasnya, dalam diri saya, jika tidak banyak pun, pasti ada sedikit tentang dirinya. Yang paling membanggakan adalah ramai kata bahawa muka saya memang seiras dengan ummi berbanding adik-adik yang lain. ( Adibah, Ahmad, Yusri, Aqilah, Zuhdi jangan jeles dengan Kak Cho ye..hehe)

Susah untuk saya berenggang dengannya (sebab tu asyik dapat tempat belajar kat dalam Perak je..hehe). Saya suka dengar suaranya. Saya suka bersama-sama dengannya.

Pernah saya bertanya tidakkah ummi rindu Aisyah tika berjauhan (belajar kat Tanjong Malim je kot bukannya jauh mana pun dengan Parit). Ummi tersenyum. Entahlah katanya. Mungkin sebab saya kerap menghubunginya dan selalu balik kampung, maka ummi tidak pernah rasa saya jauh darinya. Malahan sentiasa rasa dekat.

Saya bangga punyai ummi dalam hidup. Dan saya sentiasa berdoa, semoga rahmat Allah sentiasa bersamanya.

Setiap hari saya mahu dekat dengannya. Ke mana saja ummi pergi, saya mahu ikut bersama(pergi kedai kat pekan pun nak ikut juga). Setiap malam kami duduk bersama. Bercerita dan bercerita. Dan seperti biasa, ummi lebih banyak mendengar. Saya yang banyak berbicara. Yang pastinya, ummi faham bahawa anak perempuan sulungnya ini suka cakap laju. 170 km/j (hihi). Ummi tidak suka bercakap-cakap kosong.Percakapannya penuh dengan senyum dan tawa kecil.




"Wahai Allah, sayangilah keduanya sebagaimana mereka berdua telah menyayangiku sedari aku kecil"

1 comment:

Izzati Hashim said...

Dan saya pun rindukan mama saya jua (=

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails