Monday, June 14, 2010

CERMIN HIDUP


Terasa sudah lama bersawang blog ana ini. Alhamdulillah ana diberi kesempatan untuk mencoretkan sesuatu untuk entri kali ini biarpun sibuk dengan program.

Sebenarnya ada banyak perkara yang terbuku dalam hati ana ini. Pelbagai masalah, pesoalan, konflik dan bermacam-macam lagi yang berlaku disekeliling ana. Kesemua perkara itu sebenarnya dapat mematangkan diri kita sendiri sekiranya kita menganggap secara positif.

Bagi ana setiap orang mempunyai pendapat tersendiri. Bukan semua orang berfikir seperti mana kita berfikir. Dan bukan semua orang dapat menerima pendapat kita sendiri atau individu lain. Memang tidak dapat dinafikan bahawa manusia ini ada bermacam-macam ragam dan peragainya.

Apa yang ana ingin kongsikan di sini mengenai “teguran”. Ana percaya bukan semua dapat menerima teguran bukan??? Dan ana percaya bukan semua orang dapat menerima analogi ana ini sekiranya pembaca blog ini meneruskan pembacaan.

Analogi yang ana ingin bawakan mengenai cermin. Ada dua jenis cermin iaitu cermin mati dan cermin hidup. Apa itu cermin mati dan apa itu cermin hidup?

Cermin mati adalah cermin yang selalu kita lihat hari-hari untuk melihat penampilan kita dari luaran sahaja. Kita boleh nampak diri kita sama ada cantik ke, lawa ke, matching ke dan sebagainya. Cermin ini tidak boleh berkata- kata.

Cermin hidup pula adalah cermin yang boleh berkata-kata. Ada jual ke cermin yang boleh berkata-kata ni? Sebenarnya cermin hidup ini adalah “orang” yang boleh memberitahu kita tentang perangai kita sendiri. Seorang manusia yang begitu jujur tanpa berselindung walau sedikit pun.

Bagi ana penilaian yang diberi oleh cermin hidup dapat membantu kita dalam memperbaiki diri biarpun kita sudah merasakan diri kita ini sudah begitu hebat lagi perfect. Misalnya, apabila kita bercakap atau berbual tanpa disedari mungkin kita menggunakan nada suara tinggi seperti memarahi orang lain. Mungkin kita mengeluarkan isu-isu sensitif yang boleh menyebabkan orang lain terasa hati. Oleh itu, dengan adanya cermin hidup ini dia akan menegur dan memberitahu supaya kita tidak bersikap sedemikian.

Seperti yang ana tulis tadi bukan semua orang dapat menerima apa yang cermin hidup bagi tahu. Terpulang pada individu masing-masing untuk menilainya.

Mungkin pembaca tertanya-tanya macam mana nak cari cermin hidup ni bukan? Berdasarkan pengalaman ana sendiri, cermin hidup adalah bukan kawan rapat ana. Cermin hidup ini adalah individu yang mengenali diri kita tetapi bukan rapat sekadar mengenali dan pernah bersembang. Tapi mestilah seorang yang boleh kita percayai dan bersikap matang. ( Selalunya ana akan rujuk pada senior dan kakak-kakak)

Kenapa bukan kawan rapat? Sekiranya kita bertanya pada kawan rapat, mungkin jawapan penilaian yang diberikan mengenai kita bukan sejujurnya. Tambahan pula kalau kita selalu belanja dia, mungkin dia akan menyatakan yang positif bagi menjaga hati dan perasaan kita semata-mata serta hubungan persahabatan.

Adakalanya cermin hidup juga adalah seorang insan yang begitu jujur “mulutnya”. Apa yang terlintas dalam pemikirannya, ia akan bercakap secara direct atau terus. Misalnya pengkritik ujibakat nyanyian AF ke, One in Million ke, Mentor ke dan banyak lagi pengkritik rancangan realiti tv sekarang ni. Tujuan mereka adalah untuk memperbaiki lagi mutu persembahan para peserta. Individu seperti ini memang ada dalam kalangan kita apabila berorganisasi. Seperti mana yang ana tulis tadi terpulang pada diri sendiri untuk menerimanya.

Ana sedari bukan semua individu boleh menerima teguran atau “smashhh” dari ana. Bukan niat ana untuk menjatuhkan atau memburukan mana-mana individu. Tetapi sedarlah wahai sahabat kerana perjuangan kita baru sahaja bermula. Ana tidak mahu perjuangan ini tersangkut dipertengahan jalan kerana amanat dan tanggungjawab kita terhadap agama memang besar. Kita perbaiki segala kelemahan diri pada peringkat awal. Apa yang ana harapkan semoga hubungan yang dibina pulih sediakala dan ambillah secara positif wahai sahabatku.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails