Friday, June 18, 2010

FACEBOOK & MUSLIMAH..??



Salam buat sahabat-sahabat yang menziarah blog ana ini. Apa khabar iman di hati? Semoga sentiasa di bawah lembayung rahmat-Nya.

Semoga apa yang ana ingin kongsikan pada post kali ini dapat memberikan manfaat kepada sahabat-sahabat yang meneruskan pembacaan.

Sejak ana menyertai laman rangkaian Facebook, ana begitu seronok kerana dapat berjumpa dengan rakan-rakan lama dari sekolah dan matrikulasi. Biarpun sudah lama tidak ketemu, akhirnya kami semua dapat berhubung melalui laman rangkaian sosial Facebook ini.

Entri kali ini ana bukanlah hendak berkongsi tentang rakan-rakan kenalan di Facebook tetapi mengenai “photo” yang diupload terutama bagi kaum muslimah. Memang tidak dapat dinafikan bahawa ana sendiri juga gemar mengupload gambar- gambar sesama rakan-rakan sejantina. Maklumlah sejak terlibat dalam REXCO dan kini ana menjawat jawatan sebagai JMK memang terlalu banyak program. Tambahan pula ana sering membawa kamera pada setiap program yang ana pergi. Setelah itu ana akan publish gambar di Facebook dan membaca komen daripada rakan-rakan. Secara tidak langsung ini dapat mewujudkan kemesraan antara kami terutama dalam kalangan JMK.

Jauh di sudut hati ini, timbul rasa berdosa yang teramat sangat. Tiba-tiba ana rasa malu, kesal dan insaf pada diri sendiri. Sebagai seorang muslimah, yang bertudung, yang menutup aurat, tidak segan silu memaparkan gambar masing-masing yang mungkin dapat dilihat oleh berjuta-juta orang setiap hari. Sedangkan wajah ini adalah anugerah Allah. Dan anugerah Allah itu hanya layak dilihat berkali-kali oleh yang layak sahaja. Ya Allah ampunilah hamba-Mu ini.

Ana pernah terdengar dalam ceramah agama tentang “menundukkan pandangan” dalam Surah An-Nur “Katakanlah (Wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang Yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; Sesungguhnya Allah amat mendalam pengetahuannya tentang apa yang mereka kerjakan.”

Tanpa kita sedari, kita telah menyebabkan orang lain berdosa apabila melihat gambar kita sendiri biarpun bertudung litup. Hati ana mula bersoal-soal,apa tujuan kita bertudung dan menutup aurat? Bukankah kehendak syariat dan ingin menutup pandangan? Maka, soalan ana, menundukkan pandangan bukan kehendak syariatkah? Memaparkan wajah adakah menutup pandangankah?

Alhamdulillah, Allah masih menyanyangi dan masih memberi peluang kepada ana untuk sedar daripada terus berbuat dosa dan orang lain berdosa. Lantas ana telah men”delete” dan remove tag pada semua gambar pada Facebook. Bagi ana gambar-gambar tersebut bakal mengundang fitnah. Sebelum perkara buruk berlaku, lebih baik kita berhati-hati. Itulah langkah penyelesaian yang terbaik bukan? Kalau lebih mudah, kita boleh emelkan gambar pada rakan muslimah kita sendiri sahaja dan tidak perlu memaparkan pada Faceook lagi.

Dan ingatlah wahai muslimah, wajah ini anugerah Allah. Dan anugerah Allah itu hanya layak dilihat berkali-kali oleh yang layak sahaja.

Hal ini juga telah ditulis oleh Ust Abu Umair dengan baik dan beliau telah mengulasnya dari sudut pandangan syariah terhadap ‘tagging’ ini. Baca di sini:

http://abuumair1.wordpress.com/2010/03/04/...mengundang-dosa

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails