Saturday, June 19, 2010

SAMBUNG BELAJAR


Salam buat sahabat-sahabat ana yang sering mengunjungi blog ana ini. Semoga antum semua sentiasa di bawah lembayung rahmat-Nya.

Entri pada kali ini sekadar meluahkan kegembiraan ana apabila diberitahu bahawa dua orang adik ana dapat melanjutkan pelajaran ke Universiti Putra Malaysia. Ana begitu bersyukur kerana kedua-duanya dapat belajar tempat yang sama. Adik lelaki ana yang bernama Megat Ahmad Yusuf, 18 tahun melanjutkan pelajaran dalam asasi Sains Pertanian dan adik perempuan ana, Puteri Nor Adibah, 19 tahun melanjutkan pelajaran Ijazah Sarjana Muda dalam bidang Dietetik.

Sebenarnya, ana kurang pasti apa yang sedang direncanakan oleh adik lelaki ana dalam merancang masa depannya. Setahu ana, dia amat meminati bidang kejuruteraan dan keputusan SPM nya begitu cemerlang dalam mata pelajaran fizik, A1. Dan ana masih tertanya-tanya mengapa dia menolak tawaran matrikulasi dan mengambil keputusan untuk ambil asasi.Biarpun kakak-kakaknya (ana & Adibah) sudah menasihati supaya dia memilih matrikulasi seperti kami berdua, tetapi dia masih dengan pendiriannya itu. Ana begitu faham akan perangai adik lelaki ana ini kerana dia seorang yang tidak boleh dipaksa-paksa dalam membuat apa-apa keputusan. Bagi ana sebagai seorang kakak, ana berasa dia sangat rugi kerana dia tidak membuat keputusan yang lebih baik lagi dalam memilih jurusan kerana ana tahu adik lelaki ana ini seorang pelajar yang pintar kerana setiap peperiksaan besar, dia pasti mendapat straight A dalam UPSR 5A, PMR 8A dan SPM dia merupakan pelajar cemerlang di sekolah. Akhirnya kami sekeluarga akur akan pendiriannya itu.

Baru-baru ini, keputusan UPU telah keluar. Adik perempuan ana lepasan matrikulasi dari Kolej MARA Kuala Nerang telah mendapat tawaran melanjutkan pelajaran dalam bidang Dietetik. Selain itu, adik ana ini sedang menunggu surat tawaran dalam bidang perubatan di India kerana pada bulan lepas dia telah menghadiri temuduga biasiswa dalam bidang tersebut. Ana juga masih tertanya-tanya mengapa dia tidak memilih perubatan dalam negara sewaktu mengisi UPU pada tempoh hari sedangkan keputusan (pointer) begitu cemerlang dan melayakkan untuk membuat perubatan. Alasan yang diberikan kerana takut tidak boleh bawa sekiranya memilih jurusan tersebut dan dia selalu mendengar mitos-mitos bahawa student medic sering mengalami tekanan kerana perlu mengingat banyak perkara.Hehehe..

Apa-apa keputusan mereka, adalah hak mereka. Sebagai kakak sulung ana hanya membantu dalam membuat garis panduan dan halatuju sahaja, selebihnya adalah pada diri mereka sendiri. Cuma pesanan ana pada mereka adalah carilah “madu” di sana. Ana begitu bimbang akan fenomena pelajar-pelajar IPTA kini. Carilah sahabat-sahabat yang boleh membawa kepada kebaikan di dunia dan akhirat.

Tidak lupa juga kepada semua pelajar baru ambilan Julai 10/11 yang bakal melanjutkan pelajaran ke Universiti Pendidikan Sultan Idris. Selamat datang diucapkan. Semoga kehadiran anda semua ke UPSI dapat memantapkan lagi profession perguruan pada masa akan datang. InsyaAllah.

Kini, MPP, JMK,dan sekretariat MSK UPSI sedang sibuk dengan tugas masing-masing untuk menyambut kehadiran pelajar baru UPSI yang dijangkakan melebihi 3000 orang yang terdiri daripada Diploma Pendidikan Awal, Diploma in English, Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP), Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah (DPLI), Pelajar Antarabangsa dan Guru Besar.

Diploma Pendidikan Awal (250)
Diploma in English (60)
Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (2450)
Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah (320)
Pelajar Antarabangsa (37)
Guru Besar (25).

Ana selaku pengarah program bagi Minggu Haluan Siswa (MIHAS) serta rakan seangkatan JMK ana akan berusaha merencanakan aktiviti yang bersesuaian untuk pelajar-pelajar baru yang bakal mendiami kolej kami iaitu KHAR tercinta. Apa yang ana harapkan agar semoga anda semua mendapat manfaat dari setiap program yang kami laksanakan serta dapat memberikan komitmen sepenuhnya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails