Monday, June 28, 2010

REMAJA MUSLIM



Salam buat sahabat-sahabat yang sentiasa mengunjungi blog ini terutama dari kalangan mahasiswa UPSI. Apa khabar iman di hati? Semoga sahabat-sahabat semua di bawah lembayung rahmat-Nya. Aisyah terasa ingin mencoretkan sesuatu biarpun semakin hari kerja semakin bertimbun. Hampir dua minggu Aisyah tidak boleh melelapkan mata hingga ke subuh menjadikan ayat tidak tersusun. Insyaallah, semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada antum semua.

Entri kali ini Aisyah ingin membangkitkan isu kewajipan remaja muslim. Kita semua adalah remaja . Aisyah pun remaja juga. Pejam celik pejam celik, semester baru bakal bermula dan tidak sangka Aisyah sudah masuk Tahun 2 Semester 3. Memang dah jadi senior pun.

Umur remaja ini adalah umur yang cukup penting bagi kehidupan seseorang. Pada waktu inilah kita punya kekuatan yang cukup hebat dan kemampuan yang cukup tinggi untuk melakukan apa saja sama ada berbentuk fizikal, mental mahupun sosial. Tidak kira sama ada remaja lelaki mahupun remaja perempuan. Masing-masing mempunyai kemampuan tersendiri.

Kalaulah diibaratkan kitaran matahari, waktu remaja ni boleh diumpamakan waktu tengahari yang mana matahari itu sedang tegak di atas kepala, panasnya membahang, sinarnya terang. Oleh sebab itu, Aisyah sanggup mengorbankan masa cuti semester ini dan juga cuti-cuti mendatang dengan berprogram. Dari situlah kita dapat melihat potensi diri dan mencari pengalaman. Semoga pengalaman yang bermakna ini dapat dikongsikan bersama pelajar-pelajar apabila bergelar guru kelak dalam usaha mendidik mereka memjadi insan yang berguna.

Aisyah begitu sedih melihatkan kebanyakan remaja kini menghabiskan masa dengan perkara yang sia-sia seperti berdating, bercople, chatting tak syarie dan berzina. Sangat sedikit yang betul-betul menjalankan kewajipan sebagai remaja muslim pada hari ini.

Jenguk saja laman Facebook yang menonjolkan pelbagai ragam remaja yang kononnya moden, bebas, updated, dan macam-macam lagi. Lihat saja dada-dada akhbar yang melaporkan pelbagai macam masalah remaja. Budaya bergaul bebas antara lelaki dengan perempuan, berpasangan dan berlagak seperti sudah berkahwin sedangkan belum, berkhalwat, berzina, bunuh dan sebagainya.

Buat para daie, jangan kita pernah berputus asa. Kita adalah remaja muslim dan bakal guru, antara kewajipan remaja muslim itu adalah Berdakwah Kepada Islam. Buat sahabat-sahabat Aisyah marilah kita menggunakan “track” yang diberikan untuk kita laksanakan tuntutan agama.

Pahit dan penat? Ya, sememangnya pahit dan penat. Kita tidak akan pernah dihamparkan dengan karpet merah, bilik berhawa dingin, hidangan yang enak-enak malahan jalan kita penuh ranjau dan duri, cacian dan cercaan itulah yang perlu ditelan setiap kali. Kita perlu sentiasa memantapkan diri dengan kesabaran.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails