Friday, April 30, 2010

DUHAI CIKGU AISYAH


Setelah Fakulti Sains dan Teknologi mengeluarkan arahan dari pihak kementerian bahawa semua subjek minor fakulti telah ditutup berikutan isu lambakan guru Sains dan Matematik di semua sekolah ( setahu ana bukankah sekolah kekurangan guru sains & math ke..??). Semua pelajar FST diminta untuk menukar subjek minor yang ditawarkan, antaranya subjek Kemahiran Hidup, Seni Visual, Pendidikan Jasmani, Sejarah dan Tesl.

Ana agak terkejut dengan arahan yang dikeluarkan oleh pihak fakulti, tambahan pula pada ketika itu ana dan rakan-rakan sedang bertarung di medan peperiksaan akhir. Tambahan pula segala urusan minor (asalnya ana memilih subjek Biology) untuk susunan jadual kuliah pada semester depan telah pun selesai. Lagipun subjek minor yang ditawarkan kepada pelajar FST yang majoritinya adalah program pendidikan matematik, fizik, kimia dan juga biology agak terpesong dengan major kami.

Setelah membuat timbang tara untuk memilih subjek minor, akhirnya ana memilih Kemahiran Hidup as a minor subject. Pada mulanya memang agak sedih kerana terpaksa mengambil subjek di luar bidang major kami. Memandangkan ana ini kekurangan skill dari segi kemahiran asas seperti jahitan ,masakan, elektik dan pertanian, maka inilah peluang untuk mempelajarinya dan subjek ini amat berguna untuk dewasa kelak kerana ia melibatkan dalam kehidupan harian. Apa yang dimaklumkan, sekiranya kami tetap dengan pendirian untuk belajar subjek dalam fakulti kami, mungkin agak kesukaran untuk dipostingkan setelah graduate .

Alhamdulillah, segala urusan pengesahan dari ketua jabatan dan juga dekan telah pun selesai. Dan ana telah pergi ke bahagian akademik untuk membuat pendaftaran kursus bagi subjek KH. Biarpun ramai senior yang mengatakan bahawa subjek KH ini agak sibuk dengan pelbagai projek tugasan, tambahan pula pada semester hadapan ana memegang jawatan JMK memerlukan pengurusan masa yang berdisiplin agar kedua-duanya dapat diuruskan dengan baik.

Apa yang dimaklumkan, mungkin sewaktu praktikal dan posting kelak, ana mungkin tidak dapat mengajar subjek math lagi kerana option guru KH amat diperlukan di sekolah-sekolah harian mahupun vokasional. Apa yang penting, untuk menjadi murabbi bukanlah satu perkara yang mudah dan memerlukan banyak pengorabanan. Semoga cita-cita untuk mendidik anak bangsa dan melahirkan generasi Islam tercapai. Insyaallah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails