Saturday, December 17, 2011

CERPEN TRAVELISTA 1


Assalamualaikum wbt buat pembaca-pembaca setia blog Aisyah Mawaddah. Hasrat di hati ingin menyambung travelog Kembara Ilmu ke Ho Chi Minh Part 2, tapi tiba-tiba mood menulis cerpen menerpa. Sejujurnya saya lebih suka menggunakan nama saya sendiri dalam penulisan cerpen kerana saya lebih menjiwai watak tersebut dan jalan cerita. Hehe

*********************************************************
“Selamat ulang tahun sayang.”

Aisyah terpana sebentar. Ulang tahun? Hari ini…Masya-Allah.

“Haha. Abang dah agak dah, Aisyah mesti lupa. Sibuk sangat menyemak buku pelajar, sampai tarikh ulang tahun perkahwinan sendiri pun lupa. Azmi ketawa sendiri.

“Percutian ini adalah hadiah sempena ulang tahun perkahwinan kita.”

Tiba-tiba air mata Aisyah menitis.

“Eh, mengapa sayang menangis?”

“Terima kasih. Aisyah benar-benar gembira dan terharu sangat. Abang begitu baik.”

Azmi menggeleng. “Abang yang patut ucap terima kasih sebab Aisyah sudi kahwin dengan abang, sentiasa berada di sisi abang.”

“Menyesal tidak?” Tiba-tiba Aisyah melontarkan soalan, mengundang angkatan dua kening Azmi.

Azmi tersengih. Kemudian menggeleng. “Tidak pernah menyesal.”

“Betul? Kahwin dengan orang tidak pandai masak, tidak banyak hafal al-Quran, tajwid pun tidak hebat, hari-hari asyik kena kejut Subuh, tidak menonjol dalam dakwah dan tarbiah.” Aisyah mengangkat satu persatu jarinya seakan membilang. Azmi mendengar setia.

“Tidak romantik, ibadah sunat pun kurang, asyik belajar sahaja, tidak …” Bicara Aisyah terhenti di situ. Jari telunjuk Azmi sudah melekat pada bibirnya.

“Abang tidak perlukan semua itu. Bukankah abang sudah kata sebelum kahwin, yang abang mahu hanyalah Aisyah berada di sisi abang sahaja. Abang tidak minta lebih daripada itu. Biar abang yang masak. Biar abang yang kemas rumah. Biar abang yang baca al-Quran untuk Aisyah. Biar abang yang hari-hari kejut Aisyah Subuh. Biar abang yang romantik. Biar abang yang ambil berat. Biar abang yang buat semua.” Azmi menyempurnakan bicaranya.

“Aisyah bukanlah seorang mujahidah segigih dan sefaqih Aisyah isteri Rasulullah SAW. Bukan juga hebat beribadah seperti Rabiatul Adawiyyah. Setahun setengah ini, sudah banyak Aisyah susahkan abang. Lebih-lebih lagi dalam hal dakwah dan tarbiah. Isteri-isteri sahabat abang semuanya hebat-hebat. Semua kehadapan sama-sama. Aisyah…” Aisyah menunduk.

“Aisyah lah orang yang paling banyak bantu dalam dakwah dan tarbiah. Apabila Aisyah ada di sisi abang, abang jadi kuat, abang lebih bersemangat dalam melaksanakan gerak kerja Islam berjalan dengan lancar, insya-Allah, ramai orang yang akan mendapat manfaat.”

Aisyah terpana, wajah Aisyah kemerahan.

“Tapi..”

“Tidak ada tapi-tapi lagi. Nanti serabut kepala. Hari ini abang masak special, sotong masak sambal kegemaran isteri abang tercinta.” Sambil mencuit hidung Aisyah. Azmi menghulurkan tangan, Aisyah pula menyambut tangan suaminya itu. Mereka berjalan beriringan ke dapur. Aisyah damai di bahu Azmi.

Azmi gembira. Di dalam hati, dia bahagia dan tidak henti mengucap hamdalah. Bahagia apabila bidadari jiwanya bahagia. Entah mengapa Allah memberikan perasaan ini padanya. Kepada seorang isteri tercinta. Kebahagiaan ini, memang tiada bandingnya. Aisyah memang bukan Aisyah pada zaman Rasulullah. Namun dia adalah Aisyah, bidadari di jiwa, yang Allah salurkan kekuatan dan kehidupan kepadanya.

 

Coretan hati : Rata-rata hari ini orang terbiasa dengan kesempurnaan fantasi. Mencari hanya yang sempurna. Kemudian kecewa apabila melihat kecacatan selepas berkahwin. Terimalah pasangan kita dengan seadanya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails