Wednesday, August 17, 2011

SUDAN, NIGERIA, TANZANIA DAN MALAYSIA

Assalamualaikum wbt.

Semalam saya bersama Fatin, Kak Shitoh, Ain dan Tini menghadiri majlis berbuka puasa bersama Y.B Menteri Pengajian Tinggi di kampus baru UPSI di Proton City. Wah, memang cantik seni bina kampus baru kami, masih mengekalkan ciri-ciri Bangunan Suluh Budiman biarpun still under construction lagi. Tahun depan 2012 pelajar UPSI akan berpindah dari Tanjong Malim ke Proton City.

Jam masih menunjukkan 5.30 petang, tapi setiap ruang makan telah dipenuhi oleh para jemputan yang terdiri daripada pelajar, pensyarah dan juga staf sokongan kerana menantikan kehadiran VIP. Jangan terkejut ye, nama sahaja majlis berbuka puasa tapi tempat duduk kami bercampur antara lelaki dan perempuan. Inilah Malaysia, no komen!

Kami mengambil tempat duduk yang agak strategik jugaklah, di tengah-tengah ruang. Maklumlah kami ini suka sangat memerhatikan gelagat manusia. Tambahan pula, senang nak tegur sapa kawan-kawan yang turut hadir pada majlis tersebut.

Kebetulan tempat duduk bersebelahan kiri saya masih kosong lagi, tiba-tiba didatangi oleh tiga orang foreigner lecturer yang berkulit hitam. Kelihatan mereka agak terpinga-pinga mencari tempat duduk atau mungkin mereka terkejut dengan suasana berbuka puasa di Malaysia yang begitu ‘open’. Hanya sangkaan saya sahaja.

Alaa, lagi 2 jam nak masuk waktu berbuka. Menyesal pula tak bawa buku tadi, at least terisi juga masa yang ada. Berzikir? Suasana begitu bising dan riuh rendah, di tambah pula kedudukan kami berhampiran dengan speaker yang sedang mendendangkan lagu-lagu nasyid. Agak terganggu. Nak bersembang dengan Fatin tapi dia pula sedang khusyuk membaca.

Tiga orang foreigner lecturer bersebelahan pula nampak macam serius. Berkulit hitam dan berbadan tegap. Mungkin mereka ini berasal dari negara Afrika kot (main teka je). Yang pasti, mereka bukan pensyarah Matematik saya. Teringin pula nak berbual dengan mereka. Maka, saya pun memberanikan diri untuk memulakan perbualan dalam bahasa Inggeris

Ya Allah, rupa-rupanya mereka ini sangat peramah rupanya. Sebenarnya mereka bukan berasal dari Afrika, haha..sangkaan awal saya jauh meleset. Masing-masing berasal dari negara yang berbeza. Dr Munir berasal dari Sudan, Dr Muhammad berasal dari Nigeria manakala Dr Omar berasal Tanzania.

Dr Munir merupakan pensyarah Bahasa Arab, Dr Muhammad pula merupakan pensyarah dari fakulti Pendidikan. Saya terlupa Dr Omar pensyarah dari fakulti mana kerana terlalu banyak yang kami bualkan semalam. Biasalah soalan-soalan lazim dalam sesi perkenalan seperti tanya nama, asal, sudah berapa lama tahun berkhidmat dan sebagainya.

Dr Muhammad kata dia akan panggil saya sebagai anak perempuannya ‘binati’ kerana nama saya sama dengan anaknya yang berada di Nigeria yang berusia 15 tahun. Terharu pula rasanya. Hihi…Sekurang-kurangnya nama yang sama ini dapat mengubat rasa rindu beliau pada keluarganya.

Bersama dengan Dr Munir dan Dr Muhammad

Ada point yang ingin saya kongsikan sepanjang perbualan kami semalam. Seperti yang kita semua ketahui, negara Sudan, Nigeria dan Tanzania bukanlah negara yang maju seperti Malaysia. Rakyat di negara mereka masih hidup dalam kebuluran dan kesusahan. Tapi mereka ada keistimewaan tersendiri. Dalam keadaan yang serba kekurangan, sistem yang kurang kemas, hidup yang ala kadar. Secara fizikalnya mungkin mereka nampak kolot, tidak moden dan sewaktu dengannya. Namun jauh di dalam diri mereka terdapat satu roh. Roh kefahaman tentang Islam, perjuangan, jihad dan kekuatan yang tidak terluah dek kata.

Saya cuba bandingkan dengan...Typical Malaysian like us.

Pakaian elegan dan berjenama. Lenggok gaya berjalan penuh gaya dan tampak megah. Pakai kereta mewah. Ala-ala moden dan jenis up to date punyer person lah. Dapat gelaran Tan Sri, puan sri, dato’ dan datin. Makan makanan yang sedap-sedap. Bangga dengan gadjet-gadjet moden. Masing-masing memegang handset, iPad, iPhone, laptop (mentang-mentanglah wifi ada di semua tempat). Ada degree, master dan PhD.

Tapi jiwa kita? Kosong!!

Hakikatnya, kebanyakan dari kita hidup hanya untuk diri sendiri. Kita hanya kisah akan perasaan kita sahaja.

Bila bercakap tentang Jihad, kita akan katakan kelompok ini extreme. Bila berakap tentang Syahid, kita akan katakan itu hanya angan-angan. Bila cakap tentang kefahaman Islam, kita akan katakan cukuplah Islam kita biasa-biasa saja. “Kami tetap solat, tetap berpuasa.”

See? Our mind!

Jauh di lubuk hati ini berkata, “Rakyat Malaysia nowadays are actually do not deserves to live the life they're living now. Tidak berhak pun sebenarnya mereka hidup atas kesenangan after all bad things they've done. Tapi Allah itu Maha Pengasih dan Pemurah. But the point is, kita tidak sedar!”

Sorry, emosi pulak.

Sekian.

1 comment:

Fatin Syahira Ramli said...

dr muhammad! eh tue lect 3p saya hehe :')

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails