Friday, August 19, 2011

BERPERANG DENGAN DIRI

Assalamualaikum wbt.

Sampai sekarang, saya selalu berperang dengan diri sendiri tentang sesuatu. Konflik yang tak pernah selesai. Saya tahu saya amat rugi kalau saya ikutkan hati tapi saya rasa saya sangat tidak kuat untuk melawannya. Saya selalu berdoa dan berdoa.

Hampir setiap hari saya terima mesej daripada sahabiah-sahabiah untuk menyertai program-program mereka. Hampir penuh inbox mesej saya. Entah mengapa hati saya masih berdegil. Hati saya beralasan. Tapi saya suka aktif di kolej dan kampus lagi. Saya suka melakukan perkara yang saya suka, pergi kerja, ajar murid tuisyen, keluar dengan kawan-kawan terutama dengan geng mantan JMK.

Hati saya berasa berat untuk bersama ‘mereka’ yang satu lagi. Sedangkan saya telah diberi taklifan sabagai Timbalan XXXXX. Mencari ruang untuk berfikir dan muhasabah diri. Berfikir, berfikir,berfikir dan merenung diri sendiri.

Bermonolog dengan diri sendiri.

“Aku ini dahlah kurang buat kerja untuk Islam. Namun sentiasa mencari alasan. Ah teruknya! Mereka mesti bertungkus lumus kerana kekurangan AJK. Taklifan yang diberikan membuatkan dada ini semakin sesak. Tidak layak untuk memegangnya, masih cetek dalam bidang agama. Seolah-olah mahu menarik diri. Namun, senior-senior dan sahabiah tidak pernah berputus asa memujuk diri ini agar terus bertahan dan kekal.”

“Asif, saya masih belum mampu dan merasakan tidak layak. Sememangnya saya selalu menghadiri usrah dan majlis ilmu, tapi itu tidak bermaksud bahawa ilmu agama di dada saya sudah cukup, apatah untuk memegang taklifan dalam gerak kerja Islam.”

Buzz!!

‘Salam enti. Enti sibuk ke minggu ni?’

‘Wasalam. Yup, ana ada program universiti. Kenapa?’

‘Ana ingin ajak enti join program kami minggu ni.’

‘Asif, ana benar2 xdpt nak join.Kelas penuh’

Kalau bertanya tentang fiqh aulawiyyat mesti mudah untuk kita memberi pandangan bukan? “Oh, fiqh aulawiyyat mesti mengutamakan dan mendahulukan perkara yang ini berbanding yang itu…kerana, bla..bla..bla..” Cuba kita pergi kepada pelaksanaan. Ah, tidak semudah itu!

Mungkin dengan cara ini saya dapat meluahkan apa yang terbuku di dalam hati. Berikan saya masa untuk membuat keputusan. Asif.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails