Tuesday, August 23, 2011

PULANG BERAYA


Pejam celik, pejam celik, tiba-tiba Syawal sudah hampir di ambang pintu. Begitulah hakikat pantasnya masa berlalu. Rasanya baru sahaja kita merayakan Aidilfitri tahun lepas. Tadi dapat mesej from my sis Adibah, ummi dah start buat cookies malam ini. Waaa..!! bestnyer. Kenapa tak tunggu Kak Cho balik dan buat kuih raya sama-sama? Tak pelah, Kak cho buat kuih tunjuk jer…hehe. Berbalang-balang lagi.

Dalam debaran menanti lebaran, maka ramai dah mula bercuti. Staf kat BSM pun semakin berkurangan sebab ada yang sudah pulang ke kampung halaman masing-masing. Biasalah isu antara suami isteri , si isteri mulalah merajuk kerana tahun ini terpaksa beraya di rumah mak mertua. Huhu.. (Pengajaran: Carilah suami yang duduk sama negeri, setiap tahun dapat beraya di rumah sendiri..hihi)

Petang tadi baru saya terhegeh-hegeh beli tiket ETS dari Tanjong Malim ke Batu Gajah, then abi yang akan jemput kat sana. Mujur tinggal 2 je tiket yang kosong.

Entry kali ini saya ingin berpesan sahaja. Jika hendak memulakan perjalanan jauh ke kampung, pastikan kenderaan berada dalam keadaan yang baik. Make sure dah servis kereta terlebih dahulu. Sebelum bertolak, sunat melaungkan azan. Namun perkara sebegini jarang dilakukan kerana dianggap pelik lagi janggal. Oleh sebab itu, kita lihat pada musim perayaan jumlah kemalangan semakin meningkat. Semoga dengan azan ini berserta sikap berhati-hati ketika memandu dapat dikurangkan dan keselamatan dijaga oleh Allah s.w.t.

Satu lagi pesanan saya khas buat ibu bapa, bawalah anak-anak sama ada kecil atau besar menziarahi dan mengenali saudara-mara dan jiran-jiran. Entah mengapa hati saya paling tidak gemar dengan sikap anak-anak kini ketika datang bertamu ke rumah orang. Mereka seolah-olah menjadi ‘tuan’. Bertandang ke rumah orang semata-mata hendak dilayan seperti raja. Sekadar bersalaman dan memerhatikan ibu ayah yang sedang berborak riang walaupun kadang-kadang terasa bosan menunggu.

Kalau ummi saya pula, setiap kali kami bertandang ke rumah saudara-mara, selesai sahaja menjamu selera, ummi akan pastikan kami (anak-anak perempuannya) untuk mengangkat pinggan mangkuk kotor ke dapur dan mencucinya terus. Kata ummi, “Allah suka jika kita meringankan kerja orang lain.” Sanggupkah kita melihat opah atau mak cik (selaku tuan rumah) untuk mencucinya. Kasihan mereka.

Oklah, semoga pembaca-pembaca entry dapat menjaga adab-adab dan sunnah dalam menyambut lebaran. Insyaallah, entry seterusnya bakal menyusul.

Sekian.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails