Saturday, August 13, 2011

JADUAL TUISYEN


Assalamualaikum wbt.

Ramai yang bertanya bagaimana saya menyusun jadual waktu saya sedangkan pada waktu yang sama saya bekerja di BSM dan mengajar tuisyen.

Taadaaa..!! Hehe..

Inilah Jadual tuisyen Cikgu Aisyah sepanjang Ramadhan. Tidak banyak perubahan dengan bulan-bulan sebelum ini.

UPSR (BM,Math, & Science) : Isnin hingga Khamis (Bermula jam 10 - 11 malam. Selepas menunaikan solat terawih)

PMR (Math) : Isnin hingga Rabu (Bermula jam 3.30- 5.30 petang)

SPM (Add math) : Jumaat hingga Ahad (Jumaat bermula jam 10-11 malam. Sabtu dan Ahad bermula jam 9-11 pagi)

Paper Julai (Math Moden) : Waktu lunch hour (puasa) digantikan dengan kelas tuisyen.

P/s: Saya tak reti nak buat petak-petak kat sni. Sebab tu jadual saya nampak mendatar je.

Itulah jadual tuisyen saya yang simple sahaja. Saya sangat seronok mengajar kerana ia dapat menambahkan kemahiran pedagogi serta keyakinan saya dalam kerjaya pendidikan. Guru yang baik sentiasa memberi yang terbaik untuk anak muridnya. Saya mahu jadi guru yang baik!

Pengalaman sewaktu saya menjadi tenaga pengajar kepada pelajar Kemboja (link: Pelajar Kemboja) membuatkan saya semakin jatuh cinta dengan dunia pendidikan. Komunikasi dua hala dan diselitkan unsur kecindan (lucu) mampu menarik minat murid untuk mengikuti P&P kita tanpa rasa jemu (cikgu periang).

Di samping itu, saya menekankan unsur Islamik dalam diri pelajar saya seperti mulakan pembelajaran dengan bacaan doa terlebih dahulu. Sentiasa follow up tentang solat mereka. Beri kata-kata motivasi dan semangat. Selalu bercerita tentang kisah teladan (yang penting ada moral value yang ingin disampaikan). Sebagai guru, kita haruslah kreatif, inovatif dan proaktif dalam melahirkan modal insan yang cemerlang.

Satu lagi, perwatakkan kita harus lebih terbuka dan harus pandai menyesuaikan diri dengan pelajar (kerana mereka terdiri daripada pelbagai latar belakang). Kalau boleh, kita berusaha untuk masuk ke dunia mereka. Pendekatan harus fleksibel agar mereka selesa dengan kita. Lastly, doakan kejayaan untuk mereka agar menjadi orang yang berjaya di dunia dan akhirat. Amin.

Sekian

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails