Thursday, August 11, 2011

PENGALAMAN BEKERJA DI BSM

Assalamualaikum wbt.

Terasa begitu pantas masa berlalu. Pejam celik, pejam celik, bulan ini sudah masuk bulan keempat saya bekerja di Bahagian Sumber Manusia(BSM), UPSI. Insyaallah pada 26 Ogos adalah hari terakhir saya bekerja di BSM. Selepas berhari raya, saya akan mula kuliah seperti biasa.

Sepanjang saya bekerja di BSM, banyak pengalaman yang saya perolehi yang mematangkan diri saya. Teringat sewaktu hari pertama saya masuk kerja, ramai staf pejabat yang menyangka saya ini seorang yang pendiam dan malu-malu. Saya agak kekok pada waktu itu. Maklumlah pekerja baru lagi.Setelah beberapa minggu bekerja, barulah mereka tahu saya ini suka bercakap rupanya. Hihi (^_^). Seorang cikgu memang harus ada ciri-ciri suka bercakap. Sebab itu, saya suka sangat menjawab panggilan telefon.

“Selamat pagi. Bahagian Sumber Manusia. Boleh saya bantu?”

“bla…bla…bla..”

Hehe.

Selain menjawab panggilan dan membuat panggilan telefon, macam-macam kerja saya buat. Lebih kepada dokumen-dokumen rasmi, surat-menyurat, sistem fail, hantar faks, buat salinan fotostat, masukkan mata CPD untuk staf yang mengikuti kursus dan buat pengiraan kadar elaun bagi pensyarah yang melanjutkan pengajian ke luar negara. Hari-hari saya perlu menghadap laptop berjam-jam. Segala pengalaman dan ilmu sewaktu saya bergelar JMK tidak hilang begitu sahaja, malah ia banyak membantu dan dipraktikan di BSM. Biarpun bidang saya lebih tertumpu kepada pendidikan, tetapi kita harus tahu juga pengurusan pentadbiran. Betul tak? Agar hidup kita ini lebih bersistematik, teratur dan tersusun. Cewahhh..!!!

Biarpun saya antara staf yang paling muda, saya berusaha untuk ‘masuk’ dengan mereka. Kebanyakkan daripada mereka sudah pun bergelar ibu dan bapa. Mereka banyak berkongsi cerita dan pengalaman dengan saya terutama sekali bab pengurusan kewangan, anak-anak dan resepi masakan. Saya seronok berkawan dengan mereka. Macam dah jadi satu geng pulak! Yang paling penting kita harus pandai bawa diri dan bersikap ramah, baru ada ramai kawan. Pendek cerita, alhamdulillah saya dapat menyesuaikan diri di BSM ini.

Tetapi perlu diingat kepada diri ini, tugas saya sebagai seorang mahasiswa masih belum tamat, masih jauh lagi perjalanan yang perlu ditempuh. Insyaallah, cuti semester akan datang saya ingin mohon bekerja di situ lagi. Hehe.

Sekian.

Bersama dengan Cik Ina (bos), Kak Zu dan En. Rony


Staf-staf BSM sedang sibuk menyediakan props Aidilfitri (gantung ketupat..hehe)


Inilah kemeriahan staf-staf BSM, mereka sangat sempoi!
(macam buat Salam Perantauan je)

1 comment:

Sahalfikri said...

Memang sangat meriah staf BSM ni. Salam perkenalan buat semua warga UPSI. Saya juga ada kenal Kak Ina tapi dia pensyarah UPSI (dulu kerja di DBP). Kenal? Jika ya, sampaikan salam saya kepadanya..

Ayuh kita sebarkan kempen menderma untuk Somalia..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails