Tuesday, August 9, 2011

DRAMA MELAYU


Assalamualaikum wbt.

Hari ini sudah masuk hari terakhir fasa pertama Ramadhan. Terasa masa berlalu begitu pantas. Tup,tup dah 10 ramadhan. Alhamdulillah, puasa masih penuh lagi.

Entry kali ini saya ingin berkongsi tentang TV. Actually I never really like to watch the television. First reason, full of jahiliyyah elements dominating compared educational and religious shows. Saya suka mendengar radio especially IKIM.fm ataupun I Luv Islam lagi kerana dalam masa yang sama saya boleh buat kerja lain seperti lipat kain ke, kemas rumah ke, memasak ke. Tak perlu menghadap berjam-jam di hadapan tv tanpa melakukan apa-apa pun.

Actually I am one of those typical people, who sit and complain of Malaysian entertainment industry.

“Eleh, balik-balik jalan cerita macam ni. Dah tahu sangat ending cerita. Kalo buat plot cerita mesti ada part cinta, makan, kahwin, beranak. Macam dah xde idea lain ke?”
(Memang laser punyer kritikan)

Satu lagi, drama Melayu ni suka sangat perasan jadi orang kaya. How many of us really are super rich people, living in a three storey bungalows with swimming pools and extravagant cars? Maybe just 5% of Malaysian citizens, more or less. Always shotting at similar house. Then, suka perasan becoming managers of giant companies at young age. Ada anak syarikat itu dan ini konon, koya betul! And notice their desk, its always empty and clean. And they take personal affairs into office, emotions and girlfriend matter and such. Memang tidak berintegriti langsung! (Kalau saya marah dan tak suka, mesti TERspeaking...tettt)

Cerita Melayu penuh dengan wanita yang hanya Islam pada nama tapi dedah aurat, dating dan bersentuh sesama non muhrim. Sekejap watak pakai tudung, sekejap buka tudung. Satu lagi, memaparkan adegan-adegan yang tidak sepatutnya. Mencemarkan imej Islam! Melakonkan watak-watak seperti tidak menghormati ibu bapa, demi cinta sanggup melawan ibu bapa yang telah banyak berjasa sejak mereka kecil hingga dewasa. Banyak yang negatif berbanding positif.

Namun, saya tidak menafikan dalam realiti kehidupan memang ada segelintir masyarakat yang bersikap sedemikian. Tapi tidak salah sekiranya penerbit atau pengarah menghasilkan cerita yang memaparkan kisah-kisah yang dapat diteladani oleh masyarakat. Ini tidak, mengapa harus ada aksi merempit, bohsia, gaduh, minum arak, hisap dadah. Sekiranya perkara ini berlanjutan, maka remaja-remaja yang kini sedang mencari-cari indentiti mereka sendiri mudah terpengaruh dengan unsur-unsur negative dalam diri mereka.

Ada juga pengarah yang cuba menonjolkan cerita yang berbentuk islamik, watak muslimah yang berpurdah tetapi sayangnya terpesong dari landasan Islam sehingga menjatuhkan wanita berniqab dan pelajar jurusan islamik sepertimana yang dilakonkan. Malah para daie' pula dianggap kolot, jumud, berfikiran sempit. Seharusnya mereka merujuk kepada alim ulama’ atau mereka yang arif dalam bidang agama sebelum menghasilkan karya sesebuah cerita islamik.

Lastly, I pray for a better TV industry, especially Malay dramas. I know my field is not media~ Insyaallah I am going to help the society integrate more of Islam in our lives with everything of my ability.

( Mood: Banyak sangat drama Melayu yang ditayangkan di televisyen sepanjang Ramadhan)

Sekian.


2 comments:

Aminudin Mohamed Kassim said...

salam..
jom kita buat drama sendiri la kak aisyah..mesti lg best..hehehe

Aisyah Mawarddah said...

haha...bleh jer.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails