Tuesday, January 31, 2012

PERAYAAN HARI VALENTINE


Assalamualaikum wbt.

Menjelang bulan Februari, pasti ramai anak-anak muda yang sedang hangat dilamun cinta tidak sabar untuk meraikan ketibaan Hari Kekasih atau Hari Valentine yang jatuh pada tanggal 14 Februari. Bahangnya makin terasa.Kita boleh lihat banyak iklan, promosi dan tawaran hebat diadakan bagi memeriahkan lagi sambutan Hari Kekasih. Ramai orang memilih tarikh ini sebagai tarikh bersejarah dalam hidup mereka. Tidak kiralah untuk kali pertama dating, untuk melamar, untuk bertunang, untuk berkahwin dah sebagainya.

Perayaan yang datangnya daripada agama lain, akhirnya diiukuti oleh masyarakat sedunia. Tidak terkecuali rakyat Malaysia.

Perayaan Hari Valentine ini sah-sah bukan daripada Islam. Bagi saya, Hari Valentine hanya membuka pintu kepada kemungkaran. Hubungan lelaki dan perempuan yang tidak terkawal dan akhirnya mengheret kepada kehancuran moral, nasab keturunan dan diri. Ditambah lagi perayaan ini membuka pintu kepada maksiat seperti ikhtilat dan zina, maka sesungguhnya perayaan ini menjadi satu perayaan yang terkeluar daripada sambutan orang Islam.

Usul penyambutan Hari Valentine adalah terang-terangan haram. Sebagaimana haramnya menyambut Tahun Baru ( Happy New Year), Krimas, Deepavali dan apa juga perayaan yang lain. Sebagai orang Islam tidak sesekali menyambutnya. Cuma kita menghormati sesiapa yang menyambutnya dengan penghormatan sebagai manusia dengan manusia. Untuk menyambutnya tidak sekali-kali.

Namun, saya tetap menyambut 14 Febuari sebagai hari penting kerana hari itu merupakan tarikh hari lahir kepada beberapa orang sahabat karib saya. Semoga mereka panjang umur dan dimurahkan rezeki.

Sekian.


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails