Wednesday, January 25, 2012

JALAN SESAK


Teringat sewaktu perjalanan pulang dari Kampung Lonek, Negeri Sembilan ke Tanjong Malim. Jalan sangat sesak. Berjam-jam lamanya kami berada di lebuh raya. Perjalanan yang memakan masa lebih kurang 4 jam bertukar menjadi 8 jam. Tu diaaa 2 kali ganda kami sangkut. Huhu...Kebetulan pada waktu tersebut ramai yang pulang ke kampung halaman masing-masing sempena musim cuti perayaan Tahun Baru Cina.

Orang kata, rakyat Malaysia merupakan masyarakat yang sangat prihatin. Anda percaya???
Ya, saya sangat percaya. Apa buktinya? Buktinya lebuh raya selalu sesak...sesesak-sesaknya. Apa pasal? Pasal semua orang nak balik kampung. Kalau diikutkan apalah sangat yang ada di kampung tu? Yela, kalau di bandar macam-macam ada. Betul tak?

Saya kagum dengan budaya di Malaysia yang tidak ada di negara-negara lain. Sangat luar biasa. Memang betul-betul budaya yang cukup baik, cukup cantik. Asal cuti sahaja, semua pakat untuk pulang ke kampung. Masa musim perayaan tak usah cakaplah, tak kira raya kaum apa, mesti nak balik kampung.

Ini menunjukkan bahawa rakyat Malaysia sangat prihatin terhadap ibu bapa yang ada di kampung. Ada juga yang prihatin pada buah durian, rambutan, manggis dan macam-macam buah lagi.

Kesimpulannya, kampung adalah destinasi rakyat Malaysia setiap kali cuti.

Sekian.



No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails