Friday, May 20, 2011

ZAMAN MATRIKULASI

Assalamualaikum.

Result exam baru sahaja keluar beberapa jam yang lalu (kepada pelajar UPSI sila semak keputusan di mysis). Alhamdulillah, result meningkat sedikit (Anugerah Dekan) berbanding semester lepas walaupun saya akui semester ini saya terlalu sibuk dan sedikit sahaja masa yang saya peruntukkan untuk mengulangkaji (sidang JMK 2010/2011 telah menganjurkan sebanyak 46 buah program).

Entah lah, saya seolah-olah tiada perasaan langsung, gembira tidak sedih pun tidak. (hati ini berkata, kalau dapat keputusan cemerlang bukannya boleh dapat biasiswa…huhu). Fakulti kami tidak menawarkan biasiswa langsung! (alasan yang diberi bahawa kerajaan tidak cukup duit) Kasihan jurusan pendidikan Matematik, Sains, Biology, Kimia dan Fizik kerana terpaksa berhutang dengan PTPTN.

Entry kali ini saya bukannya mahu mencanang cerita result exam saya (tettt….!!!).

Selagi kita masih lagi bergelar mahasiswa atau pelajar, insan-insan yang berada di sekeliling adalah sahabat kita. Kita akan sering bersama dengan mereka tidak kira masa (melainkan sekiranya anda seorang yang suka duduk di dalam bilik sahaja..!!!)


~KMPk batch 2008/2009~

Khas buat sahabat-sahabat di Matrikulasi Perak terutamanya geng ‘AiBiFi’. Itulah singkatan nama geng kami, Aisyah, Bibi dan Fiera. Tidak lupa juga buat Asiah kerana pensyarah (Pn Fad) selalu menggelarkan kami berdua sebagai ‘Air Asia’ yang bermaksud Aisyah dan Asiah. Biarpun masing-masing sudah mempunyai hala tujuan sendiri tetapi masih lagi berhubung dan berchatting. Kami masih lagi setia dan rapat seperti dulu sehinggakan ketua kelas (saudara Lokman) cemburu dengan keakraban kami…hehe. Ah, saya benar-benar rindu dengan mereka.

Geng AiBiFi~ Aisyah, Bibi dan Fiera


Gelaran 'Air Asia' = Aisyah dan Asiah(tengah)


Rindunya…

Rindu kat Bibi (Dietetik di USM)

Rindu kat Asiah (IPG)

Rindu kat Fiera (Perubatan di UMS)

Rindu kat Farah (Perubatan USM)

Peranan kawan sangat mempengaruhi pembentukan diri kita. Cuba lihat dan pandang sekeliling kita. Tengok kanan, tengok kiri. Kemudian bertanya pada diri kita. Siapa sahabat kita selama ini. Setelah itu, tengok diri kita pula. Cerminkan diri kita.

Saya masih ingat lagi pesanan ummi tercinta sewaktu zaman persekolahan dulu.

“Aisyah kalau kita ingin pandai, kita perlu berkawan dengan orang yang pandai. Kalau kita mahu jadi baik, kita perlu cari kawan yang baik.”

Memang benar pesanan ummi. Sifat dan tingkah laku kita banyak dipengaruhi oleh sahabat-sahabat kita.

Sekiranya sahabat-sahabat kita suka study, kita mesti terpengaruh sekali untuk study. Aura mood study telah merebak ke dalam jiwa kita.

Sekiranya sahabat-sahabat kita suka pergi library, kita mesti terpengaruh untuk ikut serta.

Sekiranya sahabat-sahabat kita kaki wayang, kita mesti nak tengok wayang juga.

Sekiranya sahabat-sahabat kita suka shopping, kita pun akan berjangkit untuk pergi shopping.

Sahabat merupakan cerminan kepada diri kita~ Oleh itu, pilihlah sahabat dalam bersahabat.

~Sahabat merupakan cerminan kepada diri kita~

Sedar tak sedar, cepat sungguh masa berlalu. Bagi yang pernah belajar di matrikulasi batch 2008/2009, hampir 3 tahun masa itu berlalu. Walaupun hanya setahun di matrikulasi, terlalu banyak kenangan yang terkumpul. Kenangan bersama classmate, roommate, lecturemate. Facebook sangat-sangat membantu menghubungkan kembali kami semua. Pelbagai peristiwa yang mewarnai persahabatan kami sepanjang berada di KMPk.

Ramai yang mengatakan bahawa geng kami ini pelajar skema. Selalu datang awal ke dewan kuliah (cop tempat duduk, sehinggakan tiada seorang pelajar yang berani duduk kat tempat kami). Study kat library setiap malam. Setiap hari wajib buat study group dan siapkan tutorial. Selalu jumpa pensyarah. Suka berpuasa sunat (diet). Beriadah dan berjoging pun rajin juga. Kalau ada pembentangan selalu nak jadi kumpulan pertama yang present.

Tadaaa...!!! eksperimen kami berjaya

Mungkin kisah-kisah ini tidak penting bagi orang lain tetapi ia amat bermakna dan bersejarah bagi mereka-mereka yang terlibat di dalamnya. Semoga semua berjaya di dalam haluan dan bidang-bidang masing!

~Lecturemate saya~

7 comments:

http://seteguhkarang.blogspot.com said...

Salam, Aisyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah.. tersentuh bb bla tgok post aisyh kali ni..huhu.. tgok, ex-ktua kls kte pn prasan..asyk muke kte je dlm 1 grup..yg plg pnting, xde org brani duduk tmpt pljr yg agk2 skema cm kte ni..lalala~ syg awk2 sume, ya sohabati

Aisyah Mawarddah said...

haha...lucu betul, seolah-olah dorg takut nak duduk tempat geng kt...hehe. nampak mcm brutal je..kuang3.

naasQ said...

wahaha..gambar saya juga ade la..haha..nak say something jugak buleh x? sy jg rindu KMPk..biarpun hanya sempat separuh tahun saja di sana..haha..cg..bestne dah jd cg, kite belum jd ape2 lagi..huhu:)
untuk statement geng skema tu : kite nak je ddk ngn krg tp dah selalu masuk lambat, terlepas je la..hehe..:P

azwa amani said...

kak aisyah nampak kurus ..heheheh

Aisyah Mawarddah said...

hehe...tulah, skrg ni dh bertambah berisi...huhu, dah kne start diet n puasa sunat...huhu

Unknown said...

aisyah..walaupun xlama dgn aisyah, but saya still rindu dgn kenangan kat matrik.

Aisyah Mawarddah said...

tu lah...semoga kita dpt ketemu kembali..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails