Friday, January 1, 2016

BUDAYA BACKPACKING

Sekadar perkongsian sahaja, saya mula ke luar negara pada usia 22 tahun. Itupun mewakili UPSI ke Vietnam, memang teruja apabila pertama kali menaiki kapal terbang . Jakun betul..!!! Pada usia 23 tahun di tahun akhir universiti sebelum konvo, saya dan kawan-kawan plan nk travel ke luar negara kali ke-2. Kami pergi ke Indonesia (Jakarta - Bandung). Setelah itu, pada usia 24 saya memberanikan diri untuk ke Kemboja dan Riau. Usia 25 tahun, saya melangkah ke negara jauh pula iaitu Korea dan Australia.

Macam mana nak berani travel sendiri? Mulakan dulu travel dalam Malaysia. Dah agak-agak lepas, travel ke negara dekat-dekat seperti Indonesia ke, Thailand ke. Dah agak lepas, pergilah jauh sikit. Lama-lama berani dan yakin lah, sebab pengalaman adalah guru dalam travel.

Ramai orang beranggapan bahawa travel merupakan satu bentuk kemewahan yang hanya boleh dinikmati oleh golongan kaya. Malangnya ia hanyalah sebuah mitos semata-mata disebabkan oleh persepsi masyarakat yang hanya melihat kepada kos tiket flight, hotel mewah dan tempat percutian terkenal serba mahal sahaja.

Travel secara backpacking merupakan salah satu alternatif yang mula menjadi trend masyarakat sekarang. Kebanyakkan backpacker memilih untuk tidur di hostel atau berkongsi homestay. Mereka sanggup membayar dengan harga lebih rendah agar dapat menggembara dengan lebih lama dan lebih jauh.

Tabiat backpacking menjadikan seseorang individu itu tidak materialistik dan suka berkongsi. Kannnn...setuju sangat. Buat bakal suami, kalau bakal isteri anda seorang backpacker anda merupakan seorang suami yang beruntung kerana dia bukanlah seorang isteri yang high maintenance!!! Cukup baginya baju, seluar dan tudung beberapa pasang yang tidak perlu iron tanpa barangan keperluan yang lain. Dengan muatan backpack yang kecil akan menyebabkan mereka tidak akan shopping sakan semasa travel. Fakta yang paling penting, mereka sangat berdikari!!!

Adalah penting untuk kita menerapkan budaya travel ini kepada golongan muda. Dengan travel usia muda, kita akan belajar untuk menerima budaya baru dan meraikan perbezaan, memperluaskan sudut pandangan kita dan juga memahami dunia dengan lebih baik. Saya merasakan saya seorang guru yang lain dari yang lain. Saya selalu berkongsi cerita travel saya di dalam kelas untuk menghilangkan kebosanan dan rasa mengantuk  anak murid sehingga mereka turut teringin dan terpengaruh dengan saya....hahaha

Cikgu Aisyah kaki backpacker

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails