Friday, January 1, 2016

BACKPACKER KE PERTH ( Part 3)

Nak sambung lagi pasal Perth ni. Entah bila nak masuk cerita pasal itenary. Plan ke Perth ni saya pun xdelah study sangat, pemalas punya cikgu!!! Bukan pemalas ok, tapi cikgu busy dengan tugas hakiki di sekolah. Dah start cuti sekolah, baru ler nak study tempat menarik.

Sedikit info yang saya nak share pengalaman sewaktu backpacker ke Perth bulan lepas:

1. Selepas membeli tiket flight Air Asia, baru saya urus dapatkan visa. Anda boleh dapatkan visa terus secara online ataupun pergi ke mana-mana syarikat agensi perlancongan. Setiap agensi perlancongan menawarkan harga visa yang berbeza. Saya buat dengan harga RM50.

2. Kita boleh guna lesen kereta Malaysia di Australia. Nama pun backpacker, so drive sendiri untuk bergerak ke sana sini, Memandu di Perth sangat selamat, rakyat di sana sangat berhemah dan mematuhi undang-undang keselamatan jalan raya. Kita tak boleh speed atau bawa kereta laju-laju walaupun terdapat banyak lane dan kosong. Pandu ikut hadlaju yang ditetapkan. Memang sesuai wanita spesis saya bawa kereta di sana 80km/jam....haha. Sepanjang di Perth, saya guna waze je lagi senang!!!


Kat Malaysia bawa Alza, kat Perth bawa Estima. Tq co-pilot kerana bacakan waze untuk saya.

3. Waktu di Perth sama seperti di Malaysia. Cuma siang di sana lebih panjang berbanding malam. Sebab tu subuh masuk awal, jangan bangun subuh 6 pagi seperti di Malaysia ye, itu dah boleh masuk waktu dhuha di Perth. 

Dirikan solat di mana sahaja. Jangan takut nak travel di bumi Allah kerana takut nak solat atas tanah tanpa sejadah kerana tanah itu tempat sujud. Untuk backpacker muslimah, yang penting pakaian mesti menutup aurat tanpa perlu membawa telekung. Satu lagi, bawa botol spray air sekali!

4. Ramai orang Malaysia di Perth. Siap ajak geng backpacker saya untuk migrate ke sana beb!! Especially yang bekerja memetik buahan seperti epal, anggur dan strawberi. Ramai juga yang berasal dari Pulau Krismas, ini fakta yang saya baru tahu. Di mana kepulauan ini memang ramai orang Melayu. Menurut cerita Hj Yon dan Bro Shardi datuk nenek moyang mereka di bawa dari tanah melayu untuk menjadi buruh di Pulau Krismas. Ada yang dah jadi rakyat dan PR Australia. Kalau nak cari homestay milik orang melayu kat Perth memang senang. 

5. Kedai di Perth tutup awal. Pukul 5 petang dah tutup. Rakyat di Australia bukan macam di Malaysia, kena bekerja dari pagi sampai malam dan lakukan 2 pekerjaan dalam waktu sama, Mereka tidak. Lepas habis kerja, mereka akan pulang ke rumah masing-masing untuk spend time masa bersama keluarga. Bila kedai tutup awal, maka tidak kelihatan golongan remaja untuk keluar malam dan lepak. Waktu malam di sana sangat sunyi sepi.

6. Perth sangat sesuai dilawati terutama golongan yang 'natural lover' dan pencen. Sebab keadaan di sana sangat tenang, damai, dan tenteram serta jauh dari kehidupan hiruk pikuk di bandar. Rakyat di sana sangat ramah dan baik. Kalau nak keluar berjalan rasa selamat dan aman.


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails