Sunday, March 27, 2011

JAGALAH KESIHATAN

Entah mengapa sejak akhir-akhir ini sakit kepala selalu sahaja menyerang. Mudah hilang fokus dalam kuliah kerana kesakitan pada kepala dan sekeliling tengkuk belakang. Cepat rasa mengantuk dan kaki mudah terasa kebas apabila duduk terlalu lama. Bukan sehari dua, tapi semakin berlanjutan.


Hati ini terdetik untuk buat pemeriksaan kesihatan. Risau melihat keadaan diri sebegini kerana imtihan semakin hampir, lebih kurang 3 minggu lagi. Memandangkan semester ini tiada lagi minggu ulangkaji atau study week. So, banyak subjek yang perlu di ‘cover’. Yang paling penting kesihatan diri perlu dijaga.

Aisyah diberi rawatan pemeriksaan entah apa ntah namanya. Tapi tidak kena cucuk pun untuk ambil sampel darah. Doktor cuma letak sejenis cecair pada jari manis tangan kiri, kemudian doktor tersebut meminta Aisyah meletakkan tangan pada sebuah alat (seolah macam mini microscope) manakala di sebelahnya pula ada mini skrin. Dari situ Aisyah dapat melihat struktur pembuluh darah yang terdapat pada jari (lebih kurang macam ibu mengandung scan baby dalam perut), tapi ini check sistem peredaran darah. Doktor tersebut membandingkan contoh saluran darah yang normal dan sihat. Tapi Aisyah punya salur darah bergulung-gulung dan agak tebal. Ini bermaksud ada microcirculation system dalam badan Aisyah ada problem. Menurut doktor tersebut, oxygen pada badan Aisyah tidak dapat berjalan dengan lancar. Sebab itu, Aisyah mudah berasa mengantuk kerana kekurangan oxygen untuk sampai pada otak. Punca kaki mudah terasa kebas juga adalah disebabkan kekurangan oxygen.

Menurut doktor itu lagi, faktor utama adalah disebabkan stress dan juga kurang tidur. Aisyah akui memang selama ini kurang tidur, tapi yang stress tu macam kurang setuju sangat. Selama ini Aisyah buat kerja dalam keadaan riang gembira sahaja. Tapi kalau terlalu banyak berfikir mungkin bolej jadi kot (andaian sendiri…hehe). Rasanya bukan Aisyah seorang sahaja, malah Kak Mariyah ahli bait rumah Aisyah juga mengalami tanda-tanda yang hampir sama. So, lepas ini nak suruh Kak Mariyah pergi buat pemeriksaan kesihatan pula. Aisyah juga telah membeli ubat yang disyorkan. (Pesanan buat diri sendiri, jgn terlalu bergantung pada ubat, kerana sesungguhnya Allah yang berkuasa terhadap diri kita. Sihat dan sakit adalah ketentuanNya. Yang paling penting kita haruslah rajin berdoa dan sentiasa menjaga pemakanan yang seimbang serta lakukan senaman)

Sebagai seorang muslim, kita seharusnya memandang berat soal penjagaan kesihatan. Bak kata orang, ‘mecegah lebih baik daripada berubat’. Kesihatan juga amat penting dalam kita melakukan ibadat dan juga urusan harian yang lain.

Sabda Rasulullah SAW sebagaimana yang diriwayatkat oleh Muslim mengatakan,

"Muslim yang kuat itu lebih baik dan lebih disukai oleh Allah berbanding mukmin yang lemah."

1 comment:

kanser payudara said...

jom dapatkan perkongsian bagaimana nak mengelak dan mengesan kanser payudara....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails