Saturday, February 12, 2011

JUNIOR



Salam. Apa khabar iman hari ini? Semoga sentiasa di bawah lembayung rahmat dan kasih Ilahi. Entry kali ini khususnya buat junior-junior Aisyah yang kini sedang berkira-kira untuk memilih subjek minor pada semester depan.

Isu dan masalah yang sama berlaku seperti batch kami pada tahun lepas iaitu pelajar-pelajar dari Fakulti Sains dan Matematik tidak dibenarkan mengambil subjek minor dalam fakulti sendiri misalnya subjek Biology, Chemistrty, Physic, Science and Mathematic. Banyak keluhan yang Aisyah dengar daripada junior-junior terutamanya AT 14 Pendidikan Matematik berkaitan pemilihan subjek minor. Kalau tidak silap Aisyah, subjek minor yang ditawarkan kepada mereka adalah Geografi, Kemahiran Hidup dan IT.

Ramai juga antara mereka bertanyakan pendapat kepada Aisyah berkaitan isu ini. Adakalanya lucu juga bila difikir-fikirkan semula. Kalau di sekolah, semua pelajar akan gerun dengan subjek yang dikatakan ‘killer’ seperti sains dan matematik. Tapi di UPSI ini bakal-bakal guru berasa ‘frust’ dek kerana tidak dapat subjek-subjek tersebut. Mungkin kerana kebanyakan antara mereka lepasan matrikulasi ataupun aliran sains.

Sebenarnya tiada masalah pun sekiranya kita positifkan pemikiran. Bagi Aisyah, sebagai seorang bakal guru kita perlu fleksibelkan diri. Jangan hanya tertumpu dengan major dan option kita sahaja. Masing-masing antara kita masih lagi dalam proses pembelajaran. Tidak semestinya apabila kita sudah ‘posting‘ nanti kena mengajar dalam bidang option kita semata-mata. Mungkin di sekolah tersebut kekurangan guru dalam subjek Pendidikan Jasmani ke? Subjek seni ke? Pesanan Kak Aisyah untuk adik-adik adalah fleksibelkan diri anda. Jadilah seorang bakal guru yang serba boleh.

Buat pengetahuan, minor Aisyah adalah subjek Kemahiran Hidup. Ramai juga antara junior yang bertanyakan pendapat berkaitan subjek ini. Nama pun kemahiran, mestilah belajar berkaitan kemahiran. Bermacam-macam kemahiran yang kita belajar. Seronok sangat. Kita selama ini asyik menggunakan pembelajaran daya pemikiran seperti penyelesaian masalah matematik, apa kata kali ini kita ‘test’ diri kita sendiri dengan kemahiran pula.

Semester ini Aisyah ambil Elektrik & Elektronik dan Kerja Kayu, Logam dan Paip. Tidak sangka kita boleh buat kerja-kerja pendawaian elektrik dan pemasangan paip-paip yang biasanya dilakukan oleh kaum lelaki. Di sinilah kita belajar menajamkan skill-skill menjahit, pendawaian elektrik, perpaipan , memasak, pertukangan, perkebunan, penternakan dan sebagainya. Tambahan pula, perkara-perkara tersebut dapat diaplikasikan dan dipraktikalkan dalam kehidupan seharian. Be Muslimah Power.

Kotak tisu hasil kerja jahitan Aisyah. Pink gitu. Suitable for baby only. Nanti nak buat bantal dan tilam baby pula.


Tak sangka boleh hasilkan blaus sendiri biarpun tersalah potong kain. Tapi sayang, tak muat nak pakai sebab ikut saiz badan patung.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails