Friday, December 31, 2010

PELAJAR CIKGU AISYAH

Pelangi-pelangi ,
Alangkah indahmu,
Merah Kuning Hijau,
Di langit yang biru,
Pelukismu Agung,
Siapa gerangan,
Pelangi-pelangi,
Ciptaan Tuhan,
Allahuakbar!

Itulah lagu tema yang Aisyah ajar kepada pelajar-pelajar dari negara Kemboja sebelum tamat kelas Matematik pada setiap hari. Kini, hampir dua bulan Aisyah mengajar mereka. Alhamdulillah, peningkatan mereka dalam subjek matematik semakin bagus. Syukur. Hanya tinggal sebulan sahaja untuk mereka berada di UPSI bagi melengkapkan kursus pendidikan sebelum mereka bergelar guru di Kemboja.

~Impian diri untuk menjadi seorang pensyarah~

Mesti anda semua tertanya-tanya, adakah Aisyah mengajar pelajar –pelajar lingkungan belasan tahun bukan? Sebenarnya pelajar-pelajar Aisyah adalah lebih tua berbanding umur Aisyah sendiri. Usia mereka dalam lingkungan 22-29 tahun. Mereka semua adalah bakal guru di Kemboja kelak. Pihak UPSI telah bekerjasama dengan Kemboja bagi membantu taraf pendidikan di negara tersebut. Sementara pembinaan sekolah sedang dijalankan, pada jangka masa yang sama pihak UPSI perlu sediakan guru-guru yang terlatih bagi meningkatkan kualiti pendidikan sejurus pembinaan sekolah tersebut telah siap dibangunkan.

Pihak UPSI telah memilih beberapa orang dari kalangan penduduk Kemboja yang beragama Islam untuk berkhidmat sebagai pendidik. Bahasa Melayu dijadikan sebagai bahasa pengantar. Dari segi silibus atau sukatan pelajaran yang diguna pakai adalah tidak sama seperti di Malaysia.

Berdasarkan pengalaman Aisyah sendiri sebagai tenaga pengajar bagi subjek Matematik sukatan pelajaran digunakan adalah standard seperti sekolah rendah. Pada permulaannya, Aisyah agak sukar untuk berkomunikasi dengan mereka kerana hanya segelintir sahaja yang faham Bahasa Melayu apatah lagi bahasa Inggeris kerana rata-rata antara mereka tidak mahir berkomunikasi dalam kedua-dua bahasa tersebut . Agak lucu juga kerana kami berkomunikasi dengan menggunakan isyarat atau gaya sahaja.

Alhamdulillah,mereka semua begitu rajin, tekun dan berusaha dalam menuntut ilmu. Tidak susah untuk mengajar mereka.Mereka sentiasa bertanya sekiranya mereka tidak faham. Aisyah selalu berbual dengan Ali dan Yusuf bagi mengetahui sistem pendidikan di negara Kemboja kerana mereka adalah antara pelajar yang boleh bercakap Bahasa Melayu biarpun agak sedikit tunggang-langgang, asalkan faham cukuplah.

Buat masa ini Aisyah sendiri yang merangka sukatan pelajaran bagi subjek matematik berdasarkan kemampuan dan kefahaman mereka dalam tempoh masa 3 bulan. Selain itu, Aisyah turut mengajar mereka teknik-teknik mengira dengan pantas dan mudah agar dapat dipraktikan di Kemboja kelak.

Yang paling lucu sekali, memandangkan semua pelajar Aisyah adalah lelaki, mereka semua sangka Aisyah ini Cikgu Datin Aisyah dan sudah berkahwin dengan seorang Dato’ (tak pernah wujud pun). Aisyah tidak merasa kekok pun sepanjang mengajar mereka, mereka begitu hormat sekali pada guru-guru lain termasuk subjek BM dan BI.

Satu lagi, tidak dilupakan jasa baik Pn. Norhayati kerana memberi peluang dan memilih saya untuk menjadi salah seorang tenaga pengajar bagi pelajar-pelajar asing antara kalangan ratusan pelajar UPSI Program Pendidikan Matematik. Peluang yang diberikan ini tidak akan saya sia-siakan bagi menimba pengalaman sebagai seorang pendidik kelak.

Kelas malam


Tekun membuat latihan yang diberikan


Yusof, 28, antara pelajar yang fasih berbahasa Melayu

1 comment:

nOoR aSiaH said...

syabas aisyah!!!!!!!!!!
u r d b00m!!!!!!!!!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails