Thursday, December 23, 2010

UMUR


Salam buat pengunjung-pengunjung setia blog Aisyah Mawaddah. Sudah terasa begitu lama Aisyah tidak memperbaharui blog dengan entry yang baru. Tup-tup bila buka blog, follower semakin bertambah daripada 40 dah jadi 67 follower.

Alhamdulillah, Allah masih memberi kesempatan untuk diri ini mencoretkan satu perkongsian buat sahabat-sahabat yang tidak pernah putus-putus membaca blog Aisyah ini.

Entri kali ini Aisyah ingin berbicarakan mengenai ‘Umur’. Ya, umur kita sekarang ini khususnya buat pelajar-pelajar UPSI. Sebelum Aisyah mengorak penulisan dengan lebih jauh lagi, terlebih dahulu Aisyah ingin memohon ribuan kemaafan seandainya ada yang tidak bersetuju dengan pandangan Aisyah ini. Ini sekadar pandangan sahaja.
Inilah fenomena yang berlaku di sekeliling Aisyah.

A : “ Hai Kak Aisyah. Nak pergi mana tu..?

B : “Ishh…kenapa panggil kakak? Aisyah sebaya dengan kitalah. Aisyah tu lepasan matrik, sebab tu dia masuk awal setahun berbanding ngn kita.

A : “Oh yeke? Minta maaf ye Aisyah, kami baru je tahu yang Aisyah ini sebaya.

Aisyah : “ Tak pelah, nak panggil Kak Aisyah boleh je. Lagipun saya kan senior semester kamu berdua.”

Itulah antara perbualan pelajar semester 1 lepasan STPM apabila bertemu pelajar semester 3 lepasan Matrikulasi. Masing-masing teragak-agak nak panggil nama atau kena panggil ‘Kakak’. Umur masing-masing adalah sebaya cuma yang berbeza hanyalah semester sahaja.

Ada sesetengah rakan-rakan Aisyah begitu mengambil berat berkaitan umur dan panggilan ini, tapi bagi Aisyah buat apa nak selidik latar belakang pendidikan mereka sama ada mereka itu lepasan SPM ke, STPM ke, Matrik ke mahupun lepasan diploma. Panggil sahaja ‘Cikgu’. Mudahkan? Lagipun kita semua ini bakal guru, guna sahaja gelaran itu.

Sejujurnya, Aisyah kurang selesa memanggil senior lelaki dengan panggilan ‘Abang’ melainkan Keluarga JMK itupun 4 orang sahaja kerana Aisyah menganggap mereka seperti adik-beradik sendiri. Kami akan memegang saf kepimpinan JMK selama satu sidang, jadi kami kena wujudkan cara bekerja seperti satu keluarga. Senior-senior lelaki yang lain Aisyah memanggil mereka dengan panggilan ‘cikgu’ ataupun ‘ustaz’.

Itu baru mukadimmah sahaja, point yang ingin Aisyah sampaikan belum masuk lagi. Sebelum itu, Aisyah ingin sahabat-sahabat sekalian tanya pada diri sendiri, bagaimanakah anda memandang umur anda sendiri?

“La, aku 19 tahun lagi”

“ Tahun ni aku masuk sweet 17 la”

“ Saya baru masuk 20 tahun”

Itulah jawapan yang biasa akan kita dengar apabila membicarakan mengenai tanggungjawab, kematangan, keseriusan dalam hidup mahupun melakukan sesuatu yang besar atau yang berisiko tinggi. Seolah-olah ada banyak masa lagi untuk dilengahkan, ada banyak waktu lagi untuk dibazirkan. Virus kefahaman yang menyatakan waktu muda atau remaja adalah masa untuk berseronok telah menyerap masuk ke dalam jiwa manusia hari ini, termasuklah mereka-mereka yang bakal bergelar pendidik kelak. Bukan niat untuk memburukkan mana-mana pihak tetapi itulah hakikat yang sebenar! Akhirnya terjadilah ‘pemberontakan’ apabila diajak serius untuk menghadapi kehidupan dalam memikirkan masalah ummat atau gejala-gejala masyarakat. Masing-masing mahu melarikan diri. Sedarlah wahai bakal-bakal pendidik.



Mari kita selusuri sirah-sirah nabi dan para sahabat.

Usamah bin Zaid RA sudah mampu menjadi Jeneral Perang ketika usianya mencecah 18 tahun. Kita????

Sultan Muhammad Al-Fateh tawan Konstantinopel dalam lingkugan 21 tahun. Kita???

Kita??? Masih ingin bermain-main dalam melalui hidup sebagai seorang remaja. Kita berasa muda, masih banyak masa, belum waktunya untuk bersusah payah, belum masa untuk berpenat lelah, belum tibanya untuk membanting tulang. Apatah lagi belum saatnya untuk memerah otak berfikir untuk ummat. Belum sampai waktu untuk serius dan matang. Semuanya ‘Belum’....!!! Itukah kita pada hari ini...???

Sudah tentu ramai yang akan menempelak, “Itu mereka tapi bukan kami”

Maksud yang ingin Aisyah sampaikan di sinilah bukanlah nak suruh kamu semua turun mengangkat senjata tetapi ingin mengajak diri ini dan kita semua sedar akan usia kita dalam menjalani hidup dan tidak mengisi dengan perkara-perkara yang lagha. Bersungguh-sungguh dalam meningkatkan kualiti diri, menjadi hamba Ilahi yang terbaik, memenuhi sifat-sifat yang proaktif dan mampu memberikan sumbangan kepada masyarakat.

Agak-agak berapa umur kita nak jadi matang??? Fikir-fikirkan….a

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails