Sunday, November 14, 2010

MENJADI TUNANGAN TANPA SEDAR

Salam buat sahabat-sahabat sekalian. Apa khabar iman hari ini? Semoga sahabat sahabiah sentiasa di bawah lembayung rahmat Ilahi.

Seperti biasa, sebelum Aisyah memulakan rutin harian pagi seperti mengemas, membasuh, bersarapan dan sebagainya, sudah menjadi kebiasaan Aisyah kena buka laptop(online) terlebih dahulu. Tapi selalunya Aisyah tidak pernah shut down laptop pun sehingga waktu pagi kerana suka memperdengarkan bacaan ayat-ayat Al-quran radio IKIM.fm online hingga terlelap. Bila azan berkumandang di radio IKIM baru Aisyah terjaga.

Aisyah suka online pagi-pagi kerana nak mengelakkan daripada tertidur semula selepas solat subuh dan bacaan Al-Mathurat, lagipun strength internet memang laju pada waktu pagi kerana tidak ramai yang online pada waktu tersebut dan satu lagi baca surat khabar online seperti Kosmo, Merto dan berita harian.

Sedang asyik leka membaca, tiba-tiba mata ini tertarik dengan sebuah artikel, lalu Aisyah klik pada tajuk artikel tersebut. Setelah membaca, Aisyah berhasrat untuk berkongsi bersama sahabat-sahabat sekalian yang mengunjungi blog Aisyah Mawaddah ini. Sebenarnya Aisyah pun baru tahu berkaitan hal ini. OKlah,selamat membaca.



Percaya atau tidak, kita boleh ber”tunang” tanpa sedar?? Yup, kita boleh bertunang tanpa kita sedar, bila seorang lelaki, berhasrat untuk mengambil seorang perempuan untuk dijadikan isteri. Eh, itu memang normal bukan? Tapi, yang anda mungkin tidak tahu, anda sebenarnya sudah bertunang bila situasi seperti berikut berlaku:

Lelaki menyatakan hasrat ingin menjadikan perempuan itu isterinya, dan perempuan itu bersetuju. Adakah dikira telah bertunang? Padahal tidak ada ibu bapa perempuan tersebut.

Pinang dari segi hukum fiqah, bererti pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin pada pihak perempuan. Itu dipanggil pinang. Bila perempuan menjawab setuju, maka jadilah perempuan itu tunang laki tersebut.

Situasi yang dianggap pinangan:

"Aku nak jadikan kamu sebagai isteriku"

"Kahwinlah dengan kita bila-bila"

Bila si perempuan bersetuju, dia akan jadi tunang. Sama ada bercakap dalam telefon, tetap dah jadi tunang.

Contoh:

"lelaki sebut dalam telefon, "I nak jadikan you isteri I lah"

Perempuan tersebut jawab, I sukalah, I setujulah, oraitt I’m fine, oklah, I redha atau apa-apa yang menunjukkan dia suka dengan “pinangan” lelaki tersebut, maka ia sudah dianggap bertunang.

Jadi, bila dia dah jadi tunang orang tanpa sedar, bila ada lelaki yang meminang, hukumnya haram.

Kita orang melayu time nak tunang duk bawang rombongan 1 bas, bawa barang-barang pinangan, itu sebenarnya adalah ADAT bukan dari segi hukum Islam. Dari segi hukum Islam, dah jatuh hukum tunang.

Persoalan ialah bila Ibu bapa tidak ada. Mengikut hukum syarak, kalau perempuan itu sudah diizin pada syarak. Sebagai contoh, perempuan yang cerdik, yang baligh, yang boleh berfikir, etc dia sudah dianggap bertunang.

Bila perempuan tu x menepati hukum syarak tersebut, contoh seperti belum baligh lagi(baru darjah 3 mungkin), perempuan tu bodoh(tidak boleh berfikir), gila, dan sebagainya, makanya wali diperlukan untuk jawab “pinangan” tersebut.



~Adakah anda ternganga bila tiba-tiba tahu anda sudah menjadi tunangan orang tanpa sedar?~

3 comments:

menara said...

Bolehkah saya menghafaz Al-Quran?

Anonymous said...

xramai yg tau psl ne, bukan kena ayh stuju bru sah tunang 2???

Anonymous said...

kalau org 2 dah bercinta, n then sedar balik , dan mintak putus, kiranya putus tunang la ???

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails