Saturday, November 5, 2016

WANITA BEKERJAYA

Pada zaman yang serba moden ini, wanita yang bekerja dan mempunyai pendapatan sendiri sudah menjadi kebiasaan. Amat jarang jumpa wanita yang memilih untuk menjadi suri rumah sepenuh masa. Kalau dia suri rumah, pasti ada pendapatan sendiri seperti bisnes online, menjahit, agen droship, membuat kek dan sebagainya.

Pada zaman moden, inflasi, kemerosotan ekonomi, tidak dapat tidak, wanita perlu berganding bahu bersama-sama suami mencari nafkah hidup. Begitu juga dengan tanggungjawab dalam rumah tangga seperti memasak, mengemas, menjaga dan membesarkan anak serta sebagainya. Semuanya perlu dikongsi bersama.

Kalau zaman dahulu orang ramai takut untuk menjadikan wanita yang menyandang jawatan peguam, doktor, pensyarah, akauntan dan sebagainya sebagai suri hidup, tapi zaman sekarang berbeza. Wanita yang bekerjaya lah yang menjadi pilihan bakal mertua.

Apabila isteri sama-sama membantu suami dari segi nafkah, suami juga perlu turut sama berkongsi tanggungjawab isteri mengurus rumah tangga dan anak-anak. Barulah adil. Tidaklah nanti satu pihak akan terasa terbeban dan berlaku konflik dalaman seterusnya membawa kepada perang besar dalam rumah tangga.

Pesan untuk diri saya juga, andai anda seorang wanita bekerjaya, hendaklah menjaga adab dan tatasusila sebagai seorang isteri. Berusahalah menjaga maruah suami ketika anda berada di tempat kerja.

Patuhilah undang-undang sebagai seorang muslimah ketika berada di luar rumah. Insyaallah, ALLAH juga akan memelihara rumah tangga ada kelak. Insyaallah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails