Wednesday, August 8, 2012

VISI HIDUP


Alhamdulillah biarpun cuti hanya 3 hari, saya sempat bertemu beberapa orang sahabat dan ketemu adik-adik sefikrah dan seperjuangan. Bertanya khabar sesama sendiri.Melihat ketekunan mereka melaksanakan program itu dan ini, mengingatkan saya akan zaman memegang taklifan suatu ketika dahulu. Bermacam-macam perkara yang saya pelajari.

“Kak Aisyah, saya teringin nak jadi macam akak.” Ujar salah seorang adik.

“Aik…?? Kenapa nak jadi macam akak pula?” soalku.

“Saya tengok Kak Aisyah ni selalu ceria, gembira dan macam tak de masalah. Senyum sokmo. Lepas tu macam mana akak boleh buat banyak kerja dalam satu masa?”

Pada ketika itu agak berat untuk saya memberikan jawapan. Mungkin tiada skema jawapan kot. Mungkin. Hmm…

Sedarlah, dunia ini tempat ujian, maka hati memerlukan visi yang jelas untuk menuntunnya sampai penghujung usia. Memiliki visi yang jelas dan terang membolehkan hati menzahirkan peradaban yang utuh bagi menggambarkan jiwa seseorang.

Saya juga merupakan seorang manusia yang lemah dan masih banyak perkara yang perlu dipelajari. Saya selalu meletakkan bahawa saya mampu melakukan biarpun tidak tahu. Yang penting kena cuba dan rajin sahaja.

Nabi saw juga bersabda yang bermaksud: “ Sesungguhnya Allah menyukai seorang hamba yang melakukan kerja dengan tekun.”

Tekun di sini bererti teliti, cermat, berkualiti, terancang dan rapi. Kerja pula merangkumi segala aspek, sama ada kerja dunia, mahupun ibadah khusus seperti solat dan puasa. Agama Islam menuntut penganutnya rajin bekerja, sentiasa berusaha dengan tidak mengabaikan amalan fardhu. Islam membenci manusia yang pemalas dan memberikan sejuta alasan untuk berkhidmat. Insyaallah, dengan belajar dan bekerja dengan tekun, natijahnya adalah kejayaan.

Pelajaran yang cemerlang dan profesion yang mantap mampu menjadikan muslim itu lebih baik. Dengan adanya generasi Mukmin yang membudayakan kesungguhan dan kegigihan ini, maka zahirlah wajah Islam yang indah dan teguh. Inilah visi untuk hati yang harus direalisasi.

Akhir kalam, dikesempatan ini saya ingin mengucapkan ribuan tahniah dan takziah buat sahabat-sahabat seperjuangan dalam memegang taklifan pada sesi kali ini. Semoga kita semua dapat menjadi sebuah pasukan yang menjadi ikon dalam bergerak kerja.

3 comments:

salafy ciampea bogor said...

Assalamu`alaikum.... visit to :
http://www.salafyciampeabogor.blogspot.com
baarakallahu fiikum

ikhwan salafy said...

Assalamu`alaikum.... visit to :
http://www.salafyciampeabogor.blogspot.com
baarakallahu fiikum

salafy ciampea bogor said...

Assalamu`alaikum.... visit to :
http://www.salafyciampeabogor.blogspot.com
baarakallahu fiikum

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails